tisdag 3 oktober 2017

Veckans topplista: Finland 100 år

Tisdag igen. Veckans värsta dag, men något som gör den lite roligare är Veckans topplista som Johannas deckarhörna startat upp.

Veckans tema: Finland 100 år – författare eller böcker med anknytning till vårt grannland i öst.

Det här blir ju otroligt svårt. Jag har de senaste åren kommit fram till att jag läser alldeles för lite från vårt grannland i öster. Jag har tänkt åtgärda det, men det har ännu inte skett. Det här får alltså bli en lista över böcker som jag ska/vill läsa.

1. Kolibri av Kati Hiekkapelto
2. Något av Kjell Westö
3. En blå död av Mikko Porvali
4. Blå villan av Eva Frantz
5. Missdåd av Karin Erlandsson

Tack bloggbohemen för alla tips!

28 kommentarer:

  1. Jag funderade på den vinklingen men kunde bara komma på din 1:a. Sorgligt att jag läser så lite från Finland har jag insett.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte om det beror på att det inte översätts så många eller vad det är. Det är i alla fall väldigt sällan det blir finskt.

      Radera
  2. Kolibri blir jag nyfiken på! Detta tema var verkligen svårt, inser hur lite böcker man läser från det landet.

    SvaraRadera
  3. Kolibri har jag med på min lista. Jag gillade den, men kanske inte av den anledning som var tanken med boken, spänningsmomentet. Jag tyckte mest om den på grund av samhällsskildringen som faktiskt var ganska fantastisk. Realistisk och trovärdig och varken svart eller vit, utan nyanserad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska bli intressant att läsa den. Jag behöver inte alltid ha spännande bara för att det en deckare, många av mina favoritförfattare skriver inte speciellt spännande, men väldigt, väldigt bra :)

      Radera
  4. Kolibri var bra, ser fram emot nästa i serien. Westö har jag läst, resten antecknas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är det kanske Kolibri jag ska läsa som nästa bok då :)

      Radera
  5. Funkar ju utmärkt att göra en lista om böcker man vill läsa. Jag vill också gärna testa något av Kjell Westö. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Westö känns som någon man borde ha läst.

      Radera
  6. Svar
    1. Den lät bra på baksidan i alla fall :)

      Radera
  7. Kolibri och Westö ska jag läsa framöver. En blå död är jag nyfiken på. Och de två andra du nämner. Känner att det bara kan bli bättre nu när det gäller läsningen av litteratur från grannlandet tack vare alla tips en får ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, om man någon gång behöver tips på finländskt så behöver man bara gå tillbaka och kolla den här veckans tips :)

      Radera
  8. På "något av Kjell Westö" föreslår jag Hägring 38!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är väl den som faktiskt ligger närmast till hands :)

      Radera
  9. Har inte läst någon från din lisa än, men är nyfiken på Kolibri och något av Kjell Westö.

    SvaraRadera
  10. Kolibri gillade jag. har också läst något av Kjell Westö, tror att det var Hägring 38

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar som att läsningen av Kolibri rycker allt närmre :)

      Radera
  11. Skulle vilja läsa alla de där böckerna.

    SvaraRadera
  12. Gillade Kolibri riktigt mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter väldigt lovande det där.

      Radera
  13. Missdåd har jag läst och den utspelar sig i min hemstad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är extra speciellt att läsa en bok som utspelar sig där man bor. Det blir som en extra krydda :)

      Radera