söndag 19 maj 2019

Smakebit på søndag: Dödsdömd

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som växelvis "drivs" av de norska bokbloggarna Flukten fra virkeligheten och Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Den här veckan har det inte blivit mycket läst och det beror på tre olika saker. Först och främst en bok som nästan tog kål på min lust att läsa, sedan har det ju varit semifinaler i ESC och sena matcher i hockey-VM. Igår kulminerade det ju med final i ESC och hockeymatch. Samtidigt. Gissa vad jag tittade på.

I fredagskväll gjorde jag i alla fall en rejäl ansträngning och läste ut boken från förra veckan och igår morse började jag äntligen på en ny. Dödsdömd av Sharon Bolton. Den har alla förutsättningar att vara mycket bättre. Åtminstone så har den börjat väldigt bra.

Min smakebit är från sida 13:
    Andra i korgen hade tappat intresset för fiskgjusen och fler huvuden vändes åt deras håll. Flickan på marken tittade upp, såg ballongen och började skrika. Mannen som inte hade sett eller hört dem än, höjde stenen. Det såg ut som att flickan försökte pressa sig ner i marken. Mannen sänkte stenen.
    Flickan skrek inte igen. Det kvävda skriket som hördes perfekt i gryningsluften, kom från någon i ballongen. Det var det enda ljud de undslapp sig. Chocken höll dem i ett järngrepp. Mannen på marken hade vänt sig om och tittade upp. Det gjorde också hans hund. Passagerarna i ballongen såg hur mannen släppte stenen och lyfte handen mot huvudet för att hålla hatten på plats medan han sträckte på halsen och stirrade uppåt.

24 kommentarer:

  1. kan inte gissa, själv njöt jag av bra ny musik, tack för spännande smakbit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite för sent på natten för att jag ska njuta, är så kvällstrött :)

      Radera
  2. Ja, den här tyckte jag var riktigt bra. Hoppas du tycker detsamma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är bra. Den gör mig förvirrad och nyfiken :)

      Radera
  3. Tack för smakbiten! Jag har fortfarande inte läst någon bok av Sharon Bolton än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du många bra böcker att ta tag i :)

      Radera
  4. Bara den här lilla biten var spännande. Jag ska läsa den snart. Hoppas den är bra. Tack för smakbiten! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har kommit drygt halvvägs och den är bra. Väldigt spännande.

      Radera
  5. Ännu bara läst en bok av Sharon Bolton, vill såklart läsa fler. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här verkar minst lika bra som hennes andra böcker.

      Radera
  6. Men så trist det låter med en bok som gör att man tappar läslusten! såna böcker ska man lämna olästa, så gör jag! Denna lät spännande, h oppas den hjälper dig få tillbaka läslusten med råge. Tack för smakbit, trevlig söndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Problemet är ju lite att man inte vet det innan man läser :) Jag har egentligen inget emot att läsa lite sämre böcker ibland. Känner att om jag bara läste bra böcker så skulle jag snart inte veta vad som är bra.

      Radera
  7. Tack för smakbiten. Har bara läst en bok av Bolton men vill läsa fler framöver.

    SvaraRadera
  8. en mycket speciell situation. har läst annat av Bolton och läser gärna mera. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fick nästan lite ångest av den här scenen. Riktigt ruskigt läge.

      Radera
  9. Låter som en spännande bok. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  10. Fy för läslust-dödarböcker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de är inget vidare, men till slut kommer man igenom dem :)

      Radera
  11. Jaså, den finns på svenska, jag lyssnade på den här på engelska.

    SvaraRadera