tisdag 21 maj 2019

Veckans topplista: Skottland

Tisdag igen. Då är det som vanligt dags för Veckans topplista som sköts av Johannas deckarhörna.

Veckans tema: Skottland.

Jag gillar Skottland, både i verkligheten och i litteraturen. Det är en speciell miljö. Jag verkar dock inte ha läst alltför många böcker som utspelar sig där. I alla fall inte så många som jag vill ha med på en topplista. Ett tag funderade jag på att göra en lista enbart med Peter Mays böcker...

1. Hälsning från de döda av Stuart MacBride, utspelar sig i Dundee-området och är första delen i en serie.
2. Flickoffret av James Oswald utspelar sig i Edinburgh och är första delen i en serie.
3. Svarthuset av Peter May utspelar sig på Yttre Hebriderna och är första delen i en serie.
4. Svart som natten av Ann Cleeves utspelar sig på Shetlandsöarna som hör till Skottland och är första delen i en serie.
5. Vågspel av Ann Rosman är visserligen en svensk bok, men den utspelar sig på Orkneyöarna och är sjätte delen i en serie.

22 kommentarer:

  1. det visste jag inte om Ann Rosmans bok, tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, du har missat det? Jag tyckte inte den var lika bra som hennes andra böcker, men fortfarande bra.

      Radera
  2. Ah, mer orsaker att läsa Ann Rosman!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men det är bara den som har förflyttat sig från Bohuslän :)

      Radera
  3. Det verkar finnas gott om skotska deckare! Tack för tips!

    SvaraRadera
  4. Jag säger som Ugglan, det finns gott om skotska deckare. Men Svarthuset har jag läst. En bra bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De brukar vara lite mörkare än vanliga brittiska, tycker jag, men jag gillar det :)

      Radera
  5. James Oswald har jag läst också men missade den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner att det är nästan omöjligt att komma ihåg var böcker utspelar sig.

      Radera
  6. MacBride vill jag läsa något av :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara läst den som finns på listan och den var bra.

      Radera
  7. Har läst 4 av 5 och 3 av dem finns på min lista också

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en del författare som dök upp på många listor den här veckan.

      Radera
  8. Peter May och Ann Cleeves har jag läst. blir lite nyfiken på de andra

    SvaraRadera
  9. Har flera böcker av Cleeves i hyllan men har inte börjat läsa henne ännu. Ann Rosmans serien har jag börjat på men inte hunnit så långt än. May och Oswald är två favoriter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ligger lite efter i Cleeves serie, men annars är jag ganska i fas.

      Radera
  10. Alltså, jag skäms över att inte ha med Cleeves!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte först att jag inte skulle få ihop fem, men så googlade jag och upptäckte att Shetlandsöarna räknades till Skottland. Annars tänkte jag inte på henne.

      Radera