måndag 20 juli 2020

Film: First man (2018)

Titel: First man
Originaltitel: First man
Genre: Drama
Regissör: Damien Chazelle
Manus: Josh Singer
Skådespelare: Ryan Gosling, Claire Foy, Jason Clarke, Kyle Chandler, Corey Stoll
Utgivningsår: 2018
Produktionsland: USA
Längd: 141 min
Serie: -
Såg den på Netflix 20 juni 2020





Handling
Historien om astronauten Neil Armstrong och den legendariska rymdresa som gjorde honom till den första människan som satte sin fot på månen, den 20 juli 1969.

Min kommentar
First man är en film som jag många gånger har kikat på. Jag har varit på väg att köpa den, men av någon anledning så bestämde jag mig för att inte göra det. Vilken anledning jag nu tror att jag hade så hade jag fel. Den här filmen borde jag ha köpt.

Det här med rymden alltså... alla dessa modiga människor. Att sätta sig i en konservburk och skickas ut i rymden. Utan att egentligen veta om man kan komma tillbaka. Och allt detta på 60-talet, utan all den fantastiska teknik som finns nu. Jag är så löjligt imponerad. Det här är så vansinnigt spännande. Trots att man vet hur det går.

Fokus här ligger inte på den stora fantastiska rymden, utan på den lilla fantastiska människan. Den vänder sig mer inåt än utåt. Det är intressant att få veta mer om familjen Armstrong, hur allt påverkade inte bara Neil, utan hela familjen. Jag hade ingen aning om att Neil var så kantig. Allt känns väldigt nära och privat. Det enda som eventuellt stör är de plötsliga tidshoppen, det är inte alltid det är tydligt att man tar ett rejält skutt.

Ryan Gosling hör ju inte till mina favoriter, men den här rollen passar honom. Han behöver inte ha mer än ett enda ansiktsuttryck, liksom. Kemin mellan honom och Claire Foy känns lite krystad, men den kanske var sådan. Vad vet jag.

Jag blev helt tagen av First man och vid ett flertal tillfällen kunde jag riktigt känna klaustrofobin slå till.



Letterboxd hade den 3,7 i genomsnitt (beräknat på 145 026 betyg).
IMDb hade den 7,3 i genomsnitt (beräknat på 154 924 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

4 kommentarer:

  1. Låter inte som min typ av film, fast samtidigt kanske...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se där, en sak jag inte förstår... hur kan detta inte vara ens typ av film 😉

      Radera
  2. Jag såg den på bio och det var en sådan där film som vi gick på för att det inte fanns något annat typ, och jag blev också helt tagen av själva berättelsen. Den var väldigt spännande trots att man ju vet hur det går... Jag visste inte att den fanns på Netflix så nu måste jag se om den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte den var fantastisk och kommer förmodligen att se om den någon gång. Det är svårt att förstå att det fanns människor som vågade det där.

      Radera