måndag 6 juli 2020

Film: Parasit (2019)

Titel: Parasit
Originaltitel: Parasite
Genre: Drama
Regissör: Bong Joon-ho
Manus: Bong Joon-ho, Han Jin-won
Skådespelare: Kang-ho Song, Seon-gyun Lee, So-dam Park, Hye-jin Jang, Yeo-jeong Jo
Utgivningsår: 2019
Produktionsland: Sydkorea
Längd: 132 min
Serie: -
Såg den på blu-ray 5 juni 2020





Handling
Ki-taeks familj är en färgstark skara som hankar sig fram genom livet med hjälp av påhittighet och list. Men några pengar har de inte. Så när sonen, Ki-Woo, erbjuds jobbet som privatlärare till dottern i en rik familj så tvekar han inte en sekund. Väl på plats börjar han smida planer för resten av sin familj som en efter en får jobb i det nya huset. Men lögnerna blir allt fler och det dröjer inte länge innan situationen är helt utom kontroll.

Min kommentar
Det är inte jätteofta jag blir sugen på att se filmer som har fått någon Oscar. I alla fall inte tack vare det. Parasit var jag nyfiken på redan innan den fick Oscar för årets bästa film (2020) och jag förbokade den så fort det gick. Sedan blev den bara stående, av någon okänd anledning. Till slut blev det i alla fall dags att ta sig an den.

Jag ser inte filmer från Asien så där jätteofta, men det händer och ofta tycker jag om dem. Däremot är jag osäker på om jag någonsin har sett en film från Sydkorea. Det är ju väldigt annorlunda, främst för att i alla fall jag är helt utlämnad åt översättaren och jag känner mig inte riktigt bekväm med det. Jag vet ju hur illa det ibland kan vara när engelskspråkiga filmer översätts. Och så finns det ju en del kulturella referenser som jag kanske inte förstår alternativt missar helt och hållet.

Familjen här är helt otroligt kreativ och driftig. Jag vet inte om jag vill kalla dem parasiter, de försöker ju göra att jobb. Även om de ljuger och ställer till det för andra för att uppnå sina mål. Men alla är vi väl parasiter. På olika sätt. Just asiatiska filmer får mig alltid att tro att skådespelarna spelar över. Jag vet inte vad det beror på, men så är fallet även här. Kanske är det bara så det är. Det passar bra här i alla fall.

Trots att filmen är över två timmar så tappar jag inte intresset (det skulle vara i slutet då) och det känns faktiskt inte att den är så lång. Årets bästa film tycker jag inte att den är/var. Once upon a time... in Hollywood (den enda av de nominerade som jag har sett) är bättre.

Parasit är väldigt samhällskritisk och jag skulle nästan vilja kalla den en satir. Den är rolig, hemsk och allt däremellan. I slutet blir det på tok för mycket för mig, det urartar totalt, men innan dess är det riktigt bra. Jag tvekade lite om betyget, just på grund av det urballade slutet, men den får det högre ändå. Jag kommer ju förmodligen att se om den.



Letterboxd hade den 4,6 i genomsnitt (beräknat på 567 512 betyg).
IMDb hade den 8,6 i genomsnitt (beräknat på 421 926 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

2 kommentarer:

  1. Den här har jag funderat på att se, och nu blev jag ännu mer nyfiken

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte den var bra så se den!

      Radera