lördag 25 juli 2020

"Du kommer inte undan..." av Christina Larsson

Författare: Christina Larsson
Titel: Du kommer inte undan...
Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 332
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Ingrid Bergman 3
Förlag: Tre Böcker Förlag
Utgivningsår: (original) 2009 (min) 2009
Format: Danskt band
Källa: Bokhyllan
Utläst: 7 juli 2020




Första meningen: Kriminalkommissarie Ingrid Bergman tittade på klockan för säkert tionde gången den här eftermiddagen.

Baksidetext
När den kände Göteborgsprofilen Erik W Sternheg hittas brutalt ihjälslagen i sin villa i Örgryte dagarna före jul, skapar det stor turbulens i vissa kretsar i staden.

För två unga stalkade kvinnor, som hetsas till desperation, är kaoset inte mindre; deras lust att leva förflyktigas.

Kriminalkommissarie Ingrid Bergman och hennes team får svårt att glädja sig åt en fridfull helg när utredningen växer och växer. Samtidigt uppdagas oväntade och kaotiska sammanhang i Ingrid Bergmans familj.

Min kommentar
Trots pandemi så blev det en resa till Göteborg under semestern. Dock blev det inga släktbesök eller -träffar överhuvudtaget, men det var skönt att få rensa öronen från skånska i några dagar. Min vana trogen så tog jag med en bok av Christina Larsson på resan. Du kommer inte undan... är tredje delen i serien om Ingrid Bergman och förra delen gav mig hopp om att böckerna blev bättre.

I den här serien handlar det väldigt mycket om utredning, att samla information, analysera och dra slutsatser. Det är något jag verkligen uppskattar, men hur mycket jag än gillar det så skulle jag i det här fallet ha uppskattat lite mer utemiljöer (ja, jag vet, detta är ett typiskt fall av dubbelmoral, men nu snackar vi Göteborg). Mordet visar sig ha skett ganska nära där jag en gång har bott, vilket ju alltid är speciellt.

Något som är väldigt annorlunda med de här böckerna är att det nästan är fler poliser än andra karaktärer. Jag vet inte om jag varit med om det hos andra författare. Den enda vi egentligen får veta något om är huvudpersonen Ingrid. Hon är speciell. Minst sagt. Hon lever bara för jobbet och jag har nog svårt att se att någon skulle klara att jobba dygnet runt ett längre tag. Vi får ännu några fler byggstenar till Ingrids person och hennes familj. Ju mer man får veta desto lättare är det att förstå att hon är som hon är. Jag är inte särskilt förtjust i henne som chef, men på det viset är hon ganska trovärdig. Och hon har blivit betydligt bättre. De andra poliserna känns lite som utfyllnad, men Malin får en lite större roll i den här boken. Jag tycker hon reagerar väldigt underligt på det som händer, hon är ju ändå polis.

Jag kan tycka att det är lite för många sidohistorier här, det blir lite spretigt. Tråden med trakasserierna var ganska förutsägbar och jag tycker att stalkern kom för lindrigt undan. Och det gick lite för lätt där mot slutet. Historien med halvsystern känns lite uppenbar och onödig, men jag gissar att vi får träffa henne igen. Mordfallet får en ganska oväntad upplösning(?), men att gissa mördaren var inte särskilt svårt. Det stör dock inte alls att det mesta är lätt att lista ut för det är intressant att följa utredningen (-arna) och det är underhållande.

Trådar som fortsätter genom flera böcker gillar jag egentligen inte, här är risken överhängande att det blir just så. För mig är det svårt att komma ihåg detaljer när det går lång tid mellan delarna. Vi får väl se om det dröjer ett år till nästa bok.

Avdelningen för olika funderingar:
Är det inte så att inbrottslarm loggar när de på- och avlarmas? Då borde det ju lätt ha gått att se när allt hände.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Goodreads hade den 3,46 i genomsnitt (beräknat på 84 betyg).
Jag ger den 3,5.
Boken är
TråkigSpännande
FörutsägbarKlurig
LångsamTempofylld
OrdbajsigFåordig
MysigSuggestiv
MåbrabokTankeväckande
RörigGenomtänkt
SorgligRolig

Andra som bloggat om Du kommer inte undan...: Bokstunder, Jennys blogg och DAST Magazine.

2 kommentarer:

  1. Är lite nyfiken på den här serien men jag har inte riktigt bestämt mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår precis, men om du någon gång har en liten semester i Göteborg så tycker jag att du ska ha den här serien i åtanke 🙂

      Radera