måndag 27 juli 2020

TV-serie: Castle Rock #2 (2019)

Titel: Castle Rock
Originaltitel: Castle Rock
Genre: Skräck
Skapad av: Sam Shaw, Dustin Thomason
TV-bolag: Hulu
Skådespelare: Lizzy Caplan, Elsie Fisher, Paul Sparks, Yusra Warsama, Tim Robbins
Premiär: 2019-10-23
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 10
Avsnittslängd: ca 55 min
Såg den på HBO juni-juli 2020





Handling
Annie är på flykt. Från sitt eget förflutna, myndigheterna och inre demoner. Hon är maniskt överbeskyddande mot sin dotter och smaskar antidepressiva mediciner som godis – som hon för övrigt stjäl från sjukhusen hon arbetar på under korta perioder. När hon möter doktor Nadia, som visar sig vara förstående bestämmer hon sig för att slå sig ner ett litet tag – och sedan brakar helvetet löst...

Min kommentar
Andra säsongen av Castle Rock har legat på HBO ett bra tag, men hur konstigt det än kan låta så har det tagit emot lite att se den. Stephen King är ju min husgud och helt ärligt så var jag inte helt övertygad av första säsongen. Kanske berodde det på felställda förväntningar för detta är inte Stephen King. Det bara bygger på hans karaktärer och miljöer.

Jag blev faktiskt lite förvånad när huvudpersonen Annie visade sig vara Annie Wilkes. För den som känner till henne behövs nog ingen närmare presentation, men för er andra så är hon huvudperson i Stephen Kings Lida. En alldeles förfärlig och psykotisk kvinna. Detta är alltså hennes bakgrund, vilket så klart gjorde i alla fall mig nyfiken. Tyvärr lyckas serien inte fånga mig direkt, utan det känns... kanske inte segt och tråkigt, men inte så engagerande (jag låter detta vara osagt, men det kan också ha berott på en uttråkad sambo som pratar sönder allt som inte intresserar honom). I femte avsnittet bränner det dock till och blir riktigt spännande. Även sjätte avsnittet är väldigt bra. Sedan ballar det ur ordentligt.

Det som får mig att tappa intresset, rejält, är sidohistorien om en gammal sekt som har vilat i 400 år. De här delarna känns bara som utfyllnad och för mig hade serien varit bättre om de hade gjort färre avsnitt och helt hoppat över sekthistorien. Jag har stora problem med att få ihop de här händelserna med det som händer i boken Salem's Lot (Staden som försvann som den hette när jag läste den). I alla fall som jag minns den drygt 30 år senare.

Skådespelarna är fantastiska och då speciellt Lizzy Caplan, som spelar Annie. Hon matchar Kathy Bates (som spelar henne i Lida) och det är verkligen inte illa. Ett extra plus blir det för att Tim Robbins (som spelar en av fångarna som flyr från Shawshank i Nyckeln till frihet) har en stor roll här. Dock har karaktärerna inget alls med varandra att göra.

Här finns ju så klart massor av referenser till Kings multiversum och jag bara älskar det. Och slutet, slutet gör så att hela serien höjer sig igen.



TV Time har serien 9,16 i genomsnitt.
IMDb har serien 7,6 i genomsnitt (beräknat på 35 516 betyg).
Jag ger den 3,5.
Serien är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar