söndag 5 juli 2020

Smakebit på søndag: Du kommer inte undan...

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som växelvis "drivs" av de norska bokbloggarna Flukten fra virkeligheten och Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Nu har jag semester. Även om den inte alls kommer att bli som det brukar så tror jag att den aldrig har varit mer efterlängtad än nu. Tre hela veckor ska jag bara vara. Det var väldigt längesedan jag hade så lång semester i följd, men eftersom det inte blir några utlandsresor, vare sig i sommar eller i höst, så tyckte vi att vi lika gärna kunde ha mer semester nu.

I morse påbörjade jag Du kommer inte undan... av Christina Larsson. Detta är tredje delen om kriminalkommissarie Ingrid Bergman och den utspelar sig i Göteborg. Jag såg nu att den tydligen utspelar sig i jultid, men strunt samma. Här har skett ett mord på en adress som inte ligger alltför långt ifrån där jag en gång bodde.

Min smakebit är från sida 20:
    "SOS Alarm. Vad har inträffat?"
    Han såg på skärmen att samtalet kom från en mobiltelefon registrerad på Lina Wikman. Det var helt tyst i den andra änden av linjen. Kanske var det ännu ett så kallat kassersamtal, dessa blev allt vanligare. Folk med mobiltelefonen i bakfickan som inte använde knapplåset. Så hörde han något som lät som ett kvidande, det fanns någon där i alla fall.
    "Jag uppfattar att du inte kan prata", började han. "Kan du knacka en gång?"

28 kommentarer:

  1. vackert omslag, lite läskig smakbit, en får panik, semester är alltid efterlängtat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Semester är bland det bästa som finns 🙂

      Radera
  2. Ja visst är det skönt med semester! Den här serien är jag faktiskt lite nyfiken på. Fast jag inte bott där den utspelar sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Första boken i serien var inte jättebra, men den har tagit sig. Tror att böckerna har kommit ut i nyutgåva nu också.

      Radera
  3. Skönt med semester! Jag har halva min avklarad så snart är det dags att varva upp för att gå tillbaka... Det går så snabbt med semester, även om man inte gör så mycket! Tack för smakbit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det tråkiga med semestern. När den börjar tycker man att man har all tid i världen. Sedan är den plötsligt slut.

      Radera
  4. Det er deilig med ferie. Selv om vi ikke kan dra noe sted :-)
    Jeg leser krim på sengen hver kveld. Jeg synes krim er så avslappende, ingenting i bøkene er ekte eller virkelig og en trenger ikke investere så mye i karakterene eller fortellingen. På den måten får jeg også lest ganske så mye krim hvert år.
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker ju om själva problemlösningen i deckare. Det är det jag går igång på 🙂 Men ja, det är avkopplande och inte på riktigt.

      Radera
  5. Skönt med semester. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den har varit efterlängtad i år.

      Radera
  6. Otäckt. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  7. Det är skönt med semester, och bara vara. Har inte så mycket kvar av min nu, men har mer i sommar. Den här boken kände jag inte till. Läskig smakbit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi sparar ett par veckor så får vi se vad vi kan göra med dem sedan 🙂 Jag hoppas ju fortfarande lite på våren, att det ska gå att resa någonstans.

      Radera
  8. Ännu ett okänt författarnamn för mig. Spännande när man känner till miljöerna väl, kan väl bli med ett något mer kritiskt öga man läser då. :) Tack för smakbit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir definitivt ett mer kritiskt öga när jag känner till miljön.

      Radera
  9. Det var väl mysigt med lite julstämning så här ....mitt i sommaren! Tack för smakbit, ha en trevlig semester

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var lite tråkigt där med julen. Och snöstorm. Men det hade ändå blivit den boken nu, även om jag hade vetat det innan. Tack!

      Radera
  10. Skönt med semester! Tack för smakbiten Låter som en spännande bok!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle nog kalla de här böckerna för lagom spännande 🙂

      Radera
  11. Det var en okänd bok för mig. Jag har börjat med Pascal Engmans bok Eldslandet för jag blev sugen på att läsa hans andra bok Råttkungen, där har ett mord begåtts i Täby och som gammal Täbybo blev jag nyfiken...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju så kul att läsa böcker som utspelar sig där man har bott eller bor. Jag tycker det ger lite extra.

      Radera
  12. jag blir lite intresserad av den här författaren och hennes kvinnliga protagonist. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara namnet på huvudpersonen gör ju att man hajar till 🙂

      Radera
  13. Det är så roligt (även om det handlar om mord..) att läsa böcker som utspelar sig där man liksom kan se de rätta gatorna framför sig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, i det här fallet blir det lite nostalgiskt också. Flyttade från den lägenheten för 25 år sedan, men jag trivdes så bra där och den var så fin så den kommer alltid att vara speciell.

      Radera
  14. Känner inte till den boken men den låter spännande. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är spännande och jag vet fortfarande inte vem som gjorde det 🙂

      Radera