fredag 3 juli 2020

Månadsbokslut juni 2020

Antal lästa böcker i juni 2020: 8

33. Förrädare av Manda Scott
34. Röd skymning av E P Uggla
35. Två sekunder i Byron Hemmings liv av Rachel Joyce
36. Goda grannar av Mattias Edvardsson
37. Den mörka ängeln av Elly Griffiths
38. I kallt förvar av David Koepp
39. En högre rättvisa av Michael Hjorth & Hans Rosenfeldt
40. Våran hud, vårat blod, våra ben av John Ajvide Lindqvist

Antal lästa sidor: 2900
Genomsnitt/dag: 96
Genomsnitt/bok: 362

Snittbetyg: 3,68
Ingående i serie: 4
Påbörjade serier: 1
Avslutade serier (läst senast utgivna/översatta): 3

Drama: 2
Kriminalroman: 2
Science fiction: 2
Skräck: 1
Thriller: 1

Boktolvan: 1 (7/12)
Finish that series: 2 (10/18)
Hyllvärmare: 3 (26/36)
Vi möts igen: 1 (3/6)

Kvinnor: 4
Män: 4
Duo: 0

Originalspråk (svenska): 4
Originalspråk (engelska): 0
Författare jag inte läst tidigare: 2
Biblioteksböcker/e-lib: 0

Ljudböcker: 0
Recensionsexemplar: 4

Antal nykomna böcker: 11
Antal bortskänkta böcker: 0

Månadens bästa: Goda grannar av Mattias Edvardsson
Månadens överraskning: Röd skymning av E P Uggla
Månadens besvikelse: Förrädare av Manda Scott
Månadens roligaste: I kallt förvar av David Koepp
Månadens mysigaste: -
Månadens otäckaste: Speciella omständigheter av John Ajvide Lindqvist (i novellsamlingen Våran hud, vårat blod, våra ben)

Kommentar:
Jag anade att det skulle ha blivit mycket läst i juni. Det kändes som att vissa böcker mer inhalerades än lästes. Helt rätt var det inte, märkte jag nu, men det är i alla fall mer än vad jag läst under en månad på väldigt länge. Ett betygssnitt på 3,68 låter kanske inte heller speciellt högt, men det var egentligen bara en bok som drog ner det.

Hälften av böckerna, alltså fyra, ingår i olika serier. Två av dem finns med i min Finish That Series-utmaning, en av dem är andra delen i en serie där inte den första är översatt, tre av dem är senaste utgivna/översatta delen. Den här utmaningen ligger jag lite före i. En Boktolva blev det också och även här ligger jag lite före. I Vi möts igen-utmaningen blev det också en och här ligger jag i fas. Tre av böckerna var hyllvärmare och fyra är recensionsexemplar.

Nytillskotten blev kanske lite väl många i juni. Tre av dem är recensionsexemplar, en är en försenad födelsedagspresent och då återstår sju stycken som jag själv är skyldig till. Dumma pocketrea. Några kalas har fortfarande inte anordnats, vilket gör att inga böcker har flyttat ut.

Om månadens bästa: Goda grannar var ohotad.
Om månadens överraskning: Röd skymning var mycket bättre än vad jag förväntade mig.
Om månadens besvikelse: Spionthrillers är en svår genre och Förrädare var alltför rörig.
Om månadens roligaste: Det kan låta konstigt, men I kallt förvar var i särklass roligast.
Om månadens mysigaste: Fortfarande inget mysigt.
Om månadens otäckaste: Jag är inte särskilt lättskrämd, men Speciella omständigheter fick mig att rysa. Och lyssna lite extra efter att jag släckt ljuset.

4 kommentarer:

  1. Att Goda grannar kom högst var ingen överraskning i alla fall :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är skönt när förväntningar infrias 🙂

      Radera
  2. Har funderat på Förrädare men just rörigheten avskräcker. Jag är usel på att hålla reda på vem som är vem, särskilt när det kryllar av dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I ärlighetens namn så kan det röriga ha berott på att jag var så ointresserad. Det är lite hönan eller ägget här 🙂

      Radera