lördag 5 september 2020

"En cirkel av sten" av Elly Griffiths

Författare: Elly Griffiths
Titel: En cirkel av sten
Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 310
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The stone circle
Översättare: Carla Wiberg
Serie: Ruth Galloway 11
Förlag: Bokförlaget Forum
Utgivningsår: (original) 2019 (min) 2019
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 15 augusti 2020




Första meningen: Kriminalkommissarie Nelson.

Baksidetext
Rättsarkeologen Ruth Galloway och kommissarie Harry Nelson hemsöks av ett spöke från det förflutna. Samtidigt är deras gemensamma framtid osäkrare än någonsin, med tanke på att Nelsons fru ska föda barn när som helst.

Nelson har fått en rad hotfulla brev. De är anonyma men påminner om brev han fick för länge sedan. Då ledde de till ett fall som har förföljt honom sedan dess, fallet som sammanförde honom och Ruth och gällde en flicka han inte kunde rädda.

Ruth arbetar med en utgrävning i Norfolks saltängar och plötsligt hittas benrester i en cirkel av sten. De visar sig tillhöra en försvunnen tolvåring. Allt mer påminner om det gamla fallet, men mannen som skrev breven till Nelson är död. Eller?

Min kommentar
Det var till slut dags att ta tag i den senast översatta delen, En cirkel av sten, i den här serien. Som vanligt är det med lite vemod, men en fördel med att vänta så här länge med läsningen är att jag vet att det kommer en ny del om någon månad. Om jag inte hade vetat det så skulle jag lätt ha kunnat tro att detta är ihopknytningen av den berömda säcken.

Jag har väntat länge nu på att Ruth ska ut och gräva lite och det gör hon faktiskt här. Äntligen. Inte riktigt så mycket som jag skulle vilja, men något är bättre än inget. Jag gillar henne i hennes yrkesroll, hon blir så säker och självständig då. Det är inte jättemycket Nelson (och Ruth) i denna, mer Judy och Ruth som funderar på vad hon ska göra med resten av sitt liv. Det känns bra att hon åtminstone funderar på vad hon ska göra åt den ohållbara situationen med Nelson.

De här karaktärerna känns på riktigt som gamla, goda vänner och jag gillar verkligen att hänga med dem. Ruth tror jag att jag tycker så mycket om för att hon är så vanlig (mänsklig). Det finns inget med henne som känns överdrivet och oäkta. Och så är hon dessutom rolig också. Hennes humor är så där brittiskt knastertorr, dock inte lika mycket som vanligt i den här boken. Jag önskar nästan att Ruth och jag kunde bli fitbit-vänner. Kate verkar bli en precis lika härlig personlighet som sin mor. Nelson vet jag inte vad jag ska säga om. Jag gillar honom och jag förstår hans problem, men han har ju själv satt sig där. Han har i alla fall tagit tag i en del jobbiga saker. Helt ärligt så tycker jag inte riktigt att han förtjänar sin oerhört förstående familj.

Till och med Nelsons kollegor börjar kännas som mina vänner. Cloughie tycker jag väldigt mycket om. Han äter hela tiden och han är en bra polis/människa. Judy gillar jag också, hon är väldigt analyserande och tankfull. Tanya däremot har jag svårt för och det är bra att hon inte får så mycket utrymme.

Den här serien kan till och med deckarhatare tycka om, den är uppfriskande befriad från alla bloddrypande detaljer. Här är det mest gamla ben. Trots att privatlivet tar ganska mycket plats här så tar det aldrig över. Eller egentligen är det nog avsaknaden av "vardagspussel" som gör att jag gillar detta. Alla eventuella problem med dagmammor och liknande bara löser sig. Det är jätteskönt att slippa läsa om det.

En cirkel av sten har en hel del beröringspunkter med den allra första delen i serien, Flickan under jorden. När jag kollar så visar det sig att det är tio år sedan jag läste den. Jag kan inte påstå att jag minns alla (om ens några) detaljer från den boken och generellt sett så gillar jag inte alls det här greppet. Just för att mitt minne är så... selektivt.

Som jag nämnde i början så skulle det vara lätt att tro att detta var sista delen. Någonsin. Det känns som ett avslut, men det kan ju vara så att detta är slutet på det gamla och att det nu börjar något nytt. I alla fall så vet jag att nästa del, Irrbloss, släpps i höst. I oktober som det ser ut nu.

Goodreads hade den 4,20 i genomsnitt (beräknat på 7 445 betyg).
Jag ger den 4,0.
Boken är
TråkigSpännande
FörutsägbarKlurig
LångsamTempofylld
OrdbajsigFåordig
MysigSuggestiv
MåbrabokTankeväckande
RörigGenomtänkt
SorgligRolig

Andra som bloggat om En cirkel av sten: Johannas deckarhörna, Bokstunder och Bokdivisionen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar