måndag 21 september 2020

Film: Time trap (2017)

Titel: Time trap
Originaltitel: Time trap
Genre: Science fiction
Regissör: Mark Dennis, Ben Foster
Manus: Mark Dennis
Skådespelare: Cassidy Gifford, Brianne Howey, Reiley McClendon, Andrew Wilson
Utgivningsår: 2017
Produktionsland: USA
Längd: 87 min
Serie: -
Såg den på Netflix 21 augusti 2020





Handling
En professor ger sig ut för att leta efter en hippie-familj som försvann för flera decennier sedan. Även han försvinner och några av hans elever ger sig ut för att hitta honom. Även de försvinner...

Min kommentar
Och så är vi där igen... Fredagsfilmen skulle väljas och då föll valet på Time trap, en film som precis börjat visas på Netflix. Det är ju trots allt den tjänsten som ligger närmast till hands. Handlingen lät spännande och den hade 98% matchning(!), vilket jag har lärt mig att ta med en nypa salt, men 98% är högt. Väldigt högt. Jag blev förvånad (och besviken) nu när jag skulle skriva ihop det här inlägget och upptäckte att detta är en gammal film, från 2017. Ja, jag vet att det under titeln står vilket år den är producerad, men vem tittar där liksom? Den lanserades ju som "ny".

Det känns som att den här filmen platsar väldigt bra i Netflix utbud; effekterna är helt okej, skådespelarprestationerna är överlag godkända, dialogen frammanar ingen skämskudde, men handlingen... Här är så mycket som inte verkar stämma, logiskt alltså. Filmen är ändå ingen katastof fram till den sista kvarten eller så. Där blev allt bara förvirrat och oerhört snurrigt. Det kändes som att det saknades information/fakta, men den passade kanske inte in. Karaktärerna är helt tomma, jag vet absolut ingenting om dem. Jag fattade aldrig ens vilken relation de alla hade med varandra. Och så var de helt osannolikt korkade. Allihop.

Hela idén i Time trap är väldigt spännande, men tyvärr så hanteras den inte med speciellt varsam hand. Den får i alla fall ett halvt poängs påslag för kreativitet. För det saknas det inte.



Letterboxd hade den 2,7 i genomsnitt (beräknat på 5 755 betyg).
IMDb hade den 6,4 i genomsnitt (beräknat på 20 546 betyg).
Jag ger den 2,5.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar