måndag 21 september 2020

TV-serie: Away #1 (2020)

Titel: Away
Originaltitel: Away
Genre: Drama
Skapad av: Andrew Hinderaker
TV-bolag: Netflix
Skådespelare: Hilary Swank. Vivian Wu, Mark Ivanir. Ray Panthaki, Ato Essandoh
Premiär: 2020-09-04
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 10
Avsnittslängd: ca 50 min
Såg den på Netflix september 2020





Handling
När den amerikanska astronauten Emma Green förbereder sig för att leda en internationell besättning på det första uppdraget till Mars, måste hon försona sig med beslutet att lämna både sin man och tonårsdotter när de behöver henne som mest. När besättningens resa ut i rymden intensifieras blir både gruppens personliga dynamik och effekterna av att vara borta från nära och kära alltmer komplexa.

Min kommentar
På kvällarna brukar vi sitta i soffan med TV:n som står på i bakgrunden. Väldigt ofta så är det Go'kväll som är på, eftersom vi väntar på att Rapport ska börja. Ibland så dyker det upp bok- och filmtips. Så gjorde det just den här kvällen. En av dem berättade om Away, att det var det bästa han sett i år. Jag tror detta var en onsdag och serien skulle inte börja visas förrän på fredagen. Lyckligtvis var vi mellan serier precis då så vi väntade. Och jag håller med. Det är det bästa jag har sett i år.

En liten brasklapp vill jag klämma in här direkt: Förvänta dig ingen sci-fi, då blir du bara besviken. Jag har sett att de flesta som har satt låga betyg trodde att de skulle se något helt annat än vad de fick. Detta är ett relationsdrama. Det råkar bara utspela sig, till största delen, på vägen till Mars.

Att det är ett drama hindrar inte att det ibland blir andlöst spännande. Speciellt om man som jag har en liten känning av klaustrofobi (och tycker att tanken på att befinna sig långt ute i rymden är oerhört läskig). Det fanns oändligt många sätt att förstöra den här historien och det att inte veta (det gäller allt) gjorde att jag hela tiden kände ett nervöst darr.

De karaktärer som är med är alla mänskliga (ja, de flesta visar det bästa i människan, som jag antar att vissa yrkesgrupper faktiskt gör) och jag gillar dem allihop. En del gillade jag mindre, en del mer. Alla var i alla fall lätta att relatera till. Skådespelarprestationerna är fantastiska och kemin mellan dem likaså.

Jodå, det fanns en del att ställa sig lite frågande till också. Som till exempel mobilsamtal och SMS från rymden. Men vad vet jag? Kanske fungerar det om man använder sig av de satelliter som finns?

Jag led, våndades, skrattade, grät, fick dödsångest, saknade nära och kära, kände hopplöshet, fylldes av förundran... allt detta tillsamman med och samtidigt som de fem i den där plåtburken. Det var som att jag faktiskt var där. Även de som var kvar på jorden skapade en hel del känslor. Away är helt enkelt perfekt.



TV Time har serien 9,54 i genomsnitt.
IMDb har serien 6,5 i genomsnitt (beräknat på 8 915 betyg).
Jag ger den 5,0.
Serien är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar