torsdag 24 september 2020

Hett i hyllan #267

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Och så var det då dags för bokrean 2017. Här håller vi ett tag...
Nora Webster av Colm Tóibín hörde jag väldigt mycket bra om när den kom.

Irland har alltid lockat mig och fanns länge väldigt högt upp i resmålsönskelistan. Resan dit gjorde mig inte mindre lockad av böcker (och film och faktiskt skulle jag hemskt gärna åka tillbaka också) därifrån. Den här boken hamnade gång efter annan i mitt blickfång och när den fanns på bokrean var det verkligen inte mycket att tveka på. Jag tror att den har alla förutsättningar för att jag ska kunna tycka om den. Trots att jag inte sjunger i kör. Kanske måste jag ta med den i Boktolvan för att den helt säkert ska bli läst hyfsat snart.

Så här står det på baksidan:
Platsen är Wexford, Irland, i slutet av sextiotalet. Nora Webster är fyrtio år och gift med Maurice, hennes stora kärlek som en gång räddade henne från de knappa omständigheter under vilka hon växte upp. Livet med honom har varit både enkelt och självklart, med familjen i centrum, hans jobb som lärare och hennes roll som hemmafru. Så händer det ofattbara: Maurice drabbas av en hemsk sjukdom och avlider kort därefter.

Nora blir lämnad kvar själv med ansvar om allt, inte minst sina två unga pojkar, och trots allas välvilliga blickar och ord så vet hon ögonblickligen att det nu är upp till henne att förhindra familjens undergång. Till sin hjälp kommer dock en oanad kraft som hon glömt bort fanns där djupt inom henne. Eller med hennes egna ord: "Det finns inget bättre sätt att bli frisk än att sjunga i en kör. Det var därför Gud skapade musiken."

Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

10 kommentarer:

  1. Nora Webster står på min bokvagn. Frågan är bara hur länge det blir.
    http://mosstanten.se/2020/09/24/hett-i-hyllan-74-get-carter/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min har redan stått i 3,5 år och det lär dröja åtminstone till nästa år innan jag läser den.

      Radera
  2. Känner inte till den boken och har inte heller läst något av den författaren. Min hyllvärmare finns här https://boklysten.blogspot.com/2020/09/hett-i-hyllan-267.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade nog aldrig hört talas om författaren innan jag fick ögonen på den här boken.

      Radera
  3. Det var en okänd bok för mig
    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2020/09/24/hett-i-hyllan-214/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag som tyckte den syntes överallt för några år sedan 🙂

      Radera
  4. Hört talas om och läst någon bok av författaren men denna bok visste jag inget om.
    Mitt bidrag
    https://mittbokintresse.blogspot.com/2020/09/sa-har-skriver-monika-om-hett-i-hyllan.html

    SvaraRadera
  5. Den där boken kände jag inte till. Tack för tipset.
    Här kommer min bok: https://lenasgodsaker.blogspot.com/2020/09/hett-i-hyllan-vecka-39-2020.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske är den inte så känd som jag trodde.

      Radera