fredag 4 september 2020

Månadsbokslut augusti 2020

Antal lästa böcker i augusti 2020: 6

50. Den tredje rösten av Cilla Börjlind & Rolf Börjlind
51. Ett frågetecken är ett halvt hjärta av Sofia Lundberg
52. En cirkel av sten av Elly Griffiths
53. Lögnen av Linwood Barclay
54. Ödesmark av Stina Jackson
55. Ett rent helvete av Anne Liljeroth

Antal lästa sidor: 2281
Genomsnitt/dag: 73
Genomsnitt/bok: 380

Snittbetyg: 3,91
Ingående i serie: 3
Påbörjade serier: 0
Avslutade serier (läst senast utgivna/översatta): 1

Drama: 2
Feelgood: 0
Kriminalroman: 2
Science fiction: 0
Thriller: 2

Boktolvan: 1 (9/12)
Finish that series: 2 (13/18)
Hyllvärmare: 2 (33/36)
Vi möts igen: 0 (4/6)

Kvinnor: 4
Män: 1
Duo: 1

Originalspråk (svenska): 4
Originalspråk (engelska): 0
Författare jag inte läst tidigare: 2
Biblioteksböcker/e-lib: 0
Streamingtjänst: 0

Ljudböcker: 0
Recensionsexemplar: 3

Antal nykomna böcker: 5
Antal bortskänkta böcker: 0

Månadens bästa: Den tredje rösten av Cilla Börjlind & Rolf Börjlind
Månadens överraskning: Ett frågetecken är ett halvt hjärta av Sofia Lundberg
Månadens besvikelse: Lögnen av Linwood Barclay
Månadens roligaste: -
Månadens mysigaste: -
Månadens otäckaste: Ödesmark av Stina Jackson

Kommentar:
Augusti blev en märklig månad med förvånande lite läsning. Sanningen är att det var på tok för varmt för att läsa. Jag brukar ju ligga på balkongen, men där gick det inte att vara. Om man inte gillar att läsa i bastun. Böckerna jag ändå läste var väldigt bra och snittet blev smått fantastiska 3,91. Fem av sex böcker fick 4 i betyg.

Många fristående böcker, hälften av dem hör inte till någon serie (allt är relativt, som du ju vet). Två av dem ingår i min Finish That Series-utmaning, en av de två är dessutom den senast översatta. I alla fall i nästan två månader till. Ingen ny serie påbörjades. I serie-utmaningen ligger jag lite före. En Boktolva blev det också och även där ligger jag lite före. Det blev ingen bok läst i Vi möts igen-utmaningen, men där ligger jag ändå i fas. Bara två böcker var hyllvärmare och tre är recensionsexemplar.

Fem nya hittade till mina hyllor. Fyra av dem är recensionsexemplar, allihop överraskningar. En bok köpte jag själv. Ingen bok gavs bort. Högen med böcker som vill flytta hemifrån börjar bli löjligt hög och blir det inte okej att ha kalas snart så vet jag inte riktigt vad jag ska göra.

Om månadens bästa: En månad där fem av sex böcker fick samma betyg är det inte lätt att ta ut den bästa, men det får nog faktiskt bli Den tredje rösten.
Om månadens överraskning: Ett frågetecken är ett halvt hjärta var oväntat bra/berörande.
Om månadens besvikelse: Det kan tyckas underligt att kalla en bok som får en fyra i betyg en besvikelse, men Lögnen var så utomordentligt rörig i början.
Om månadens roligaste: Inget kul alls, faktiskt. Minns inte ens ett enda fniss.
Om månadens mysigaste: Inget mysigt heller.
Om månadens otäckaste: Ödesmark är inte otäck på det viset, men stämningen är så ödesmättad att den nästan vibrerar.

2 kommentarer:

  1. Ska bli spännande att mer i detalj se vad du tyckte om Ödesmark :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns väldigt mycket att tycka om den 🙂 Jag gillade den, är väl den korta versionen.

      Radera