onsdag 23 september 2020

"I hjärtats bibliotek" av Phaedra Patrick

Författare: Phaedra Patrick
Titel: I hjärtats bibliotek
Genre: Feelgood
Antal sidor: 350
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The library of lost and found
Översättare: Ann Björkhem
Serie: -
Förlag: Bokförlaget Forum
Utgivningsår: (original) 2020 (min) 2019
Format: E-bok
Källa: Storytel
Utläst: 8 september 2020




Första meningen: Som alltid var Martha Storm redo för allt.

Baksidetext
Martha Storm ångrar att hon aldrig skaffade familj. Hon är drygt 40 och saknar kraft att ta tag i sitt liv. Hon älskar att läsa och skriva, men vikariatet på biblioteket är osäkert. En dag får hon en mystisk bok med posten. Den innehåller en hälsning från hennes mormor. Men mormor Zelda har varit död sedan länge ... Martha bestämmer sig för att ta reda på sanningen, och när hon börjar nysta i det förflutna upptäcker hon familjehemligheter som kommer att förändra hennes liv.

Min kommentar
Mitt behov av feelgood är av olika anledningar väldigt stort i år, men det blir nästan aldrig av att jag läser det. Trots att jag faktiskt har en del stående i hyllan. Därför blev jag så glad när jag hittade gruppen Feelgood-Kollektivet på Facebook. Den är alldeles nystartad och där läser man en feelgood i månaden, som man sedan ska diskutera. Hur det kommer att gå till vet jag inte, för I hjärtats bibliotek av Phaedra Patrick är septembers bok och först ut. Det här är en bok som jag blev nyfiken på redan i juni, när jag såg att den skulle släppas i juli. Så jag var inte nödbedd.

Huvudpersonen är Martha. En självutplånande kvinna som närmar sig 50, tror jag, och vars högsta önskan är att tillgodose andras behov. Hon är fullständigt oförmögen att säga nej och tar på sig att hjälpa andra med typ allt. Sedan blir alla uppgifter mer eller mindre liggande, hon har ju inte tid, och ockuperar hela hennes hus. Jag vet inte om jag skulle kalla henne snäll och hjälpsam. De som utnyttjar henne vet jag däremot precis vad jag vill kalla.

Man får i alla fall följa Martha, som vuxen och barn. Hennes uppväxt förklarar en hel del, men det minskar inte det ansvar man har mot sig själv. Jag har väldigt svårt för att tycka om henne. Kanske finns det familjer som har det så här, men det är väldigt många val som måste radas upp för att allt det här ska hända. Vissa val är lättare att förstå än andras, som Bettys, det kan jag faktiskt förstå även om jag tycker att det var fel. Det var inte mycket annat hon kunde göra. På den tiden. Den enda jag egentligen inte kan förstå är Zelda. Hur kan man helt släppa taget om både barn och barnbarn. Speciellt när hon ju visste i vilken situation de var. Hon kunde ju åtminstone ha hållit koll på avstånd. Hon visste liksom inte ens att hennes dotter och svärson var döda. Det finns så många lösningar om man bara vill.

De andra karaktärerna är lite mer utfyllnad, men som vanligt är det de i bakgrunden som jag tycker bäst om. Som Suki, Marthas kollega på biblioteket. Hon har ett hjärta av guld. Och Siegfried. Så butter och tillbakadragen, men så snäll. Och Owen, en man som verkligen älskar böcker. Det är dessa jag minns med värme.

Två saker med Marthas pappa, Thomas, får mig nästan att gå i taket och jag bara måste nämna dem, annars tror jag att jag exploderar. Thomas bjuder sin fru, Betty, på picknick när hon fyller år. Hon får själv göra mackorna de ska äta. När Thomas föräldrar ska komma på middag så får Betty skära nya tomater till salladen. Svärmor gillar nämligen tomaterna när de är skurna i åtta klyftor. Inte tolv.

De där små sagorna som dyker upp med jämna mellanrum bara älskar jag. De är precis som sagorna från när jag var liten. Små allegorier med sensmoral och oerhört avslöjande och lärorika. Det är också en hel del referenser till böcker, som faktiskt finns. Det är ju aldrig fel.

I hjärtats bibliotek är charmig och väldigt förutsägbar. Egentligen trycker den nog på alla de rätta knapparna. Bara alldeles för många samtidigt, för mig. Den är inte för puttenuttig och det är rejält med svärta här. Slutet är inte heller helt fixt och färdigt. Det gillar jag.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Goodreads hade den 3,71 i genomsnitt (beräknat på 15 610 betyg).
Jag ger den 3,5.
Boken är
TråkigSpännande
FörutsägbarKlurig
LångsamTempofylld
OrdbajsigFåordig
MysigSuggestiv
MåbrabokTankeväckande
RörigGenomtänkt
SorgligRolig

Andra som bloggat om I hjärtats bibliotek: Jag kan tyvärr inte hitta någon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar