onsdag 9 september 2020

"Lögnen" av Linwood Barclay

Författare: Linwood Barclay
Titel: Lögnen
Genre: Thriller
Antal sidor: 461
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Far from true
Översättare: Kjell Waltman
Serie: Promise Falls 2
Förlag: Louise Bäckelin Förlag
Utgivningsår: (original) 2016 (min) 2019
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 21 augusti 2020




Första meningen: Vänta bara, det här är bara början!

Baksidetext
Den gigantiska skärmen på en drive-in-biograf kollapsar och fyra personer omkommer. När dottern till ett av offrena kontaktar privatdetektiven Cal Weaver för att utreda ett inbrott i hennes pappas hus hittar Cal ett dolt rum i huset. Ett rum där det otvivelaktigt har pågått mörka hemligheter. Men vad var det egentligen tjuvarna var ute efter?

Under tiden arbetar kommissarie Barry Duckworth med två tidigare mordfall som han tror är sammanlänkade eftersom offren har likartade, distinkta sår.

När ytterligare ett mord inträffar korsas Cals och Barrys vägar då de båda envetet driver sina utredningar vidare. Men frågan är om de kan leva med de sanningar och lögner som de kommer att upptäcka?

Min kommentar
Jag ville ha ett säkert kort och tyckte att det var lämpligt att fortsätta Linwood Barclays serie om Promise Falls. Det var inte speciellt längesedan (allt är relativt) jag läste första delen och jag tänkte att lite knappt 1,5 år inte skulle betyda att jag hade glömt allt. Vad jag kom ihåg så var den i alla fall väldigt spännande och klurig. Glad i hågen gav jag mig på andra delen, Lögnen.

Jag vill inte gärna medverka till inflation i vissa uttryck, men det blev nästan en chock när jag började läsa. Jag blev alldeles överväldigad av mängden karaktärer som dök upp direkt från start. Många av dem var återkommande från förra boken, men det hjälpte inte speciellt mycket. Det kändes som att jag inte riktigt kunde njuta av historien i början, eftersom jag hade fullt sjå med att försöka komma ihåg vem som var vem och vad som egentligen hände i första boken. Det tog ett tag innan saker och ting föll på plats, men när de hade gjort det så var det bara att luta sig tillbaka, spänna fast säkerhetsbältet och åka med.

Karaktärerna är nog ganska trovärdiga, det är inget jag egentligen funderar på. Det skulle vara den före detta borgmästaren som kan tyckas osannolik, men han påminner i själva verket en hel del om en amerikansk president... Jag får inga direkta favoriter, men jag är intresserad av alla.

Det är otroligt många trådar att hålla ordning på och det är en komplicerad historia. Eller många, faktiskt. Det är också flera olika berättarröster, men Cals tråd är i jag-form. I förra boken var det David, som är med även i denna. Faktum är att jag har lite svårt att hålla isär just de två. De låter ungefär likadant. Egentligen är det de olika relationerna (och de är många) som står i fokus. Morden och de så kallade 23-sakerna hamnar lite i bakgrunden, men se det gör ingenting alls. Det är väldigt många händelser som verkar oberoende sinsemellan. Eller hänger de ihop? Jag anar i alla fall vissa kopplingar. Det är så otroligt mycket att fundera på. I vilken annan bok som helst så hade hälften varit nog.

Jag är rejält skeptisk, och faktiskt lite provocerad, till att man kallar Lögnen fristående. Det är den inte. Inte ett dugg. Den börjar typ dagen efter Sveket slutade och hänger väldigt mycket ihop med den. Man får heller inte några direkta svar här, så läser man bara denna får man varken början eller slut.

Linwood Barclay är en mästare på att få fram det han vill, utan att skriva en på näsan vad man ska tycka. Med små medel får han mig att lära känna alla och samtliga blir som riktiga människor. Det är fullt ös, medvetslös från början till slut och finns nog inte en enda seg minut. Jag kan väl inte kalla mig expert på området, men den här serien kan nog vara det bästa Linwood Barclay har skrivit. Jag hoppas verkligen att man får de svar man vill ha i tredje delen. Den är nu framflyttad till den prioriterade hyllan och förhoppningsvis ska det inte dröja så länge innan jag läser den.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Goodreads hade den 3,88 i genomsnitt (beräknat på 7 178 betyg).
Jag ger den 4,0.
Boken är
TråkigSpännande
FörutsägbarKlurig
LångsamTempofylld
OrdbajsigFåordig
MysigSuggestiv
MåbrabokTankeväckande
RörigGenomtänkt
SorgligRolig

Andra som bloggat om Lögnen: Fru E:s böcker, Romeo and Juliet och Läsvärd eller inte?.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar