tisdag 13 september 2011

"Avgrundens rand" av Christian Dorph & Simon Pasternak

Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 385
Serie: Ole Larsen och Erik Rohde 2
Originaltitel: Afgrundens rand
Första utgivningsdatum: 2007
Min upplaga: 2008-09-23
Förlag: Lind & Co

Baksidetext
Köpenhamn 1979: Finansministern har i TV gått ut och sagt att Danmark befinner sig i en djup ekonomisk kris och har satt kurs mot avgrunden. Det är dystra tider, där upprustning och det kalla kriget dominerar världspolitiken. Samtidigt hittas den rike affärsmannen Keld Borch knivmördad på en bastuklubb, med en medvetslös pojke från Turkiet under sig. De tre poliserna Ole Larsen, Anita Jensen och Erik Rodhe möts på brottsplatsen. Ingen av dem har haft någon särskilt bra dag.

Obduktionen av Borchs kropp tyder på att han fallit offer för en grönländsk mordritual, men utredningen är splittrad. Det finns spår som leder åt flera håll: Turkiska människosmugglare kan vara inblandade, en pedofilring upptäcks, liksom en grupp av högt uppsatta män - alla vänner till den mördade affärsmannen - som skyddar varandra. Deras gemensamma bakgrund leder tillbaka till ockupationen, motståndsrörelsen, landsförräderi och nazisympatier; hemligheter de vill bevara, till vilket pris som helst.

I sitt arbete med mordet tvingas Rodhe in bakom järnridån för att söka efter en person som kan bli det avgörande vittnet. Men han arbetar mot starka krafter och blir själv aktör i ett långt större drama. Utredarna ställs slutligen inför ett allvarligt dilemma: Ska de fälla några av landets mäktigaste män, även om det riskerar hela Danmarks säkerhet?

Min kommentar
De första 60-70 sidorna tyckte jag var riktigt bra och tänkte att det här nog kunde bli en ny favorit. Vad som sedan hände vet jag faktiskt inte riktigt. Det största problemet var nog alla dessa människor som dök upp, en del helt ovidkommande och onödiga. Jag fick faktiskt till slut ta till papper och penna för att hålla någorlunda koll på dem allihop och trots att jag inte antecknade alla så kom jag ändå upp i över 60 personer. Och det är på tok för mycket.

Det andra problemet var att historien blev så tillkrånglad att den nästan slog knut på sig själv. Den spretade iväg åt alla håll och jag upplevde att det var svårt att komma in i alltihop på grund av hoppandet fram och tillbaka. Ibland var också språket så uppstyltat och byråkratiskt att jag funderade över om detta möjligen skulle bli den första bok jag lägger ifrån mig innan jag läst ut den.

Jag höll ut och kan konstatera att den tog sig igen mot slutet. Det är ju två författare på den här boken och jag undrar om en av dem skrev början och slutet och den andre mitten. Så olika var delarna i alla fall. Boken hade förmodligen kunnat bli bättre om den kortats ner något så tempot som finns i början och slutet, även kunde hållas på mitten. Om dessutom sådär hälften av alla personerna plockats bort skulle boken nog blivit riktigt bra.

En annan sak som var lite jobbig, men samtidigt lite nostalgisk, i alla fall för mig som upplevde det, var att boken utspelade sig 1979. Här var det telefonautomater och inte mobiler, telefax och inte email och jag måste erkänna att jag tyckte det var lite roligt.

Persongalleriet vet jag inte riktigt vad jag ska säga om, förutom att det var för stort då, men jag kände väl inte direkt någon sympati med någon av dem. Jag kände mig mest lite irriterad över mulliga mansgrisar (tänk 1979) och ologiska handlingar. Ibland betedde de sig helt enkelt bara korkat.

Det här ska tydligen vara del två om de här personerna, den första heter Om et øjeblik i himlen och verkar inte ha översatts till svenska. Det tycker ju jag verkar lite dumt, att börja med del två i en serie, men faktum är att jag inte märkte något av det. Det antyddes lite saker från det förflutna, som möjligtvis då beskrivits i första delen, men det var inget som störde.

Och så måste jag ju bara undra och fundera... var det så att den polske mannen i slutet skulle föreställa Lech Walesa? Det stämmer lite väl bra för att vara en slump, till och med mustaschen nämns.

Boktipsets estimerade betyg var faktiskt inget, det fanns i skrivande stund bara 12 satta betyg på den och genomsnittet på dem var 3.08. Jag ger den 2.5.


Tyvärr har jag inte lyckats hitta någon annan som bloggat om den här boken, så jag kan inte länka till någon "second opinion".

Boken kan köpas på AdLibris, Bokia och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar