söndag 4 september 2011

Bokenkät

En enkät hittad hos I böckernas värld.

Senast köpta inbundna bok:
Camilla Läckbergs Änglamakerskan. Den har visserligen inte kommit än, men nu i veckan borde den dyka upp.

Senast köpta pocketbok:
Köpte ett helt gäng när jag var i Göteborg och kunde besöka en riktig bokhandel. Det blev:
Den sjätte gudinnan av Karin Alfredsson
Okänt offer av Tana French
Å andra sidan av Marian Keyes
Blå gryning av Ann Cleeves
Atlantis hemlighet av David Gibbins
Niceville av Kathryn Stockett

Favoritgenre:
Ja, det får väl bli deckare då, ett träsk jag verkar ha svårt att ta mig ur.

Ultimata längden på en bok:
En tråkig bok kan ju inte bli för tunn, medan en riktigt bra bok aldrig borde ta slut. Kanske runt 400 sidor, de blir så ohanterliga om de är tjockare än så.

Favoritbokhandel:
Handlar nästan allt på nätet och då är det AdLibris som gäller, men faktum är att jag nog gillar Bokus hemsida bättre. De har mer information om böckerna.

Favoritbibliotek:
Har inte varit på ett bibliotek på kanske fem år och det finns bara ett där jag bor. Tyvärr är det inte speciellt bra.

Favoritplats att läsa (i hemmet):
Jag brukar läsa i rummet jag kallar biblioteket :-) Där står en bäddsoffa som jag brukar halvligga i och när jag tittar upp från boken jag läser så är jag nästan helt omgiven av andra böcker.

Favoritplats att läsa (utanför hemmet):
Skulle förmodligen gilla att sitta på en bänk i något grönområde, har faktiskt aldrig provat, men i mitt huvud känns det som en favoritplats. Har jag möjlighet läser jag gärna liggandes i en solstol under ett parasoll med havets brus som sällskap. Annars får det väl bli på tåget.

Fem författare du alltid köper i inbundet format:
Svår fråga. Det finns nog ingen jag alltid köper inbundet av nu längre, förr var det tvärtom. Jag kom på att jag kunde köpa så många fler om jag köpte pocket. Det finns några som jag helst vill ha de "fina" böckerna av, men det är inget måste, och det är Stephen King, Dean Koontz och Dennis Lehane.

Bästa lässnackset:
Ostbågar, det är min andra stora last här i livet.

Bästa läsdrycken:
Jag brukar inte dricka när jag läser, men det får väl bli vatten då.

Bästa bakgrundsljudet vid läsning:
Inget alls, så tyst som det bara går. Möjligtvis havets brus.

När på dygnet läser du helst?
Helst skulle jag ju läsa hela tiden.

Bästa bakfylleläsningen:
Har inte varit bakfull på sådär 30 år, men jag tror inte jag gillade att läsa då. Tittade nog hellre på film.

Bästa kollektivtrafikläsningen:
På tåget i tysta kupén. Flyg går också bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar