tisdag 6 september 2011

"Dyrbar kärlek" av Ramona Fransson

Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 306
Serie: Greger Thulin 1
Första utgivningsdatum: 2005
Min upplaga: 2007-09-01
Förlag: anomaR

Baksidetext
Vid ett inbrott hos familjen Svalborg försvinner inte bara dyrbar konst, utan även barnvakten, grannens dotter Elina Gullberg. Vad har hänt henne? Daniel och Miriam Gullberg är utom sig av oro. Spaningschef Greger Thulin med kollegor tar tag i utredningen.

Kennet Svalborg vill skilja sig från Viola och hon misstänker att han har träffat en annan kvinna.

En dryg månad efter inbrottet hos famljen Svalborg hittas en ung kvinna i Göteborg, misshandlad till döds. En kort tid därefter hittas liket av en ung man i Mölndalsån. Skjuten till döds. Greger Thulin och kriminalteknikern Charlotte Engman undrar om det kan finnas ett samband mellan de mördade personerna.

Min kommentar
Oj, var ska jag börja? Det här var verkligen inte bra. Berättandet skiftar mellan presens och imperfekt, inte speciellt ofta, men tillräckligt för att jag ska hänga upp mig på det. Det blir på något sätt ett totalstopp när jag måste byta mellan tempus. En del beskrivningar är onödiga (jag bryr mig inte om det var blommiga kaffekoppar) och i vissa fall säger de mig ingenting (vad har man egentligen för hårfärg om man har "en mustig blandning av salt och peppar"?). Styckeindelningen var ofta så ologisk att jag fick läsa om, ibland delades på stycken som hörde ihop och ibland delades inte på stycken som inte hörde ihop. Lite illa dold samhällskritik klämdes in också, väldigt sällan på ett naturligt eller bra sätt. Och dessa utropstecken. Det är möjligt att "reglerna" har ändrats för användningen av utropstecken sedan jag gick i skolan, men för mig betyder de utrop. Ingenting annat.

Det som ändå störde mig mest, var att allt var beskrivet in i minsta atomer: "Miriam gick fram till köksbänken, tog tag i kaffekannan, gick bort till diskbänken, skruvade på vattnet, höll fram kaffekannan under kranen och lät den fyllas upp med vatten." Vilken tur, jag hade ingen aning om hur man brygger kaffe. Även känslor och egenskaper radades plikttroget upp, i stället för att man fick uppleva dem genom repliker, tankar eller händelser. Det kändes lite som att jag blev påtvingad alltihop och inte fick tänka själv.

Om man nu skulle nämna något positivt också, så var det att jag faktiskt blev överraskad av händelseförloppet. Jag upplevde det aldrig som förutsägbart och det är bra. Skönt var det också att den till synes helt omotiverade meningen i början av boken fick sin förklaring till slut. Även om just slutet kändes lite fegt och för enkelt.

Den här boken ingår i min Boktolva och även i Tre på tre, där jag ska läsa de tre första i serien om Greger Thulin. Det kommer att bli svårt att motivera sig att läsa nästa bok.

Boktipsets estimerade betyg var 2.5. jag ger den 2.


Andra som bloggat om Dyrbar kärlek: PocketBlogg, en bok om dagen och Annikas litteratur- och kulturblogg.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokia och Bokus.

4 kommentarer:

  1. Jag har mailat en hemlis till dig :-)

    // Annika (http://alkb.se)

    SvaraRadera
  2. Annika: Your secret is safe with me :-)

    SvaraRadera
  3. Tyvärr blir jag inte så lockad av att läsa något av Ramona Fransson efter att ha läst din och andras omdömen. I alla fall verkar de första inte vara så välskrivna men jag har förstått att de tar sig...

    SvaraRadera
  4. Tråkigt att du inte gillade den - men nästa kanske blir bättre ;-)

    SvaraRadera