tisdag 28 mars 2017

Reader Problems Book Tag

Den här lilla enkäten hittade jag hos Book Obsession förra sommaren. Visst är det läge för den nu?

1. Du har 20.000 olästa böcker i din bokhylla, hur bestämmer du vad du ska läsa?
Jag har ju inte riktigt 20 000 böcker i hyllan, vare sig lästa eller olästa, men problemet känner jag ju igen. Vad jag ska läsa bestäms helt och hållet med logik *surpriiise*. De senaste åren har jag haft min Finish That Series-utmaning med två böcker varje månad och så har jag en boktolva med en bok i månaden och så har jag bestämt att jag (helst) ska läsa en e-bok varje månad. Det blir fyra och det är vad jag planerar. När jag väljer de fyra så försöker jag blanda genrer lite, vilket inte alltid är så lätt. När jag läst ut de fyra så läser jag recensionsexemplar resten av månaden. Oftast. Hur jag bestämmer vilken är kanske inte helt solklart, men där brukar det vara dåligt samvete, genre och/eller antalet sidor som spelar roll. Strukturerad? Jag? Nääää...

2. Du är halvvägs genom en bok och du känner inte något för den. Ger du upp läsningen eller läser ut den?
Det skulle aldrig falla mig in att avbryta läsningen.

3. Slutet av året kommer med stormsteg och du har inte avslutat din läsutmaning. Försöker du läsa ikapp och hur i så fall?
Nej, först och främst så har jag satt läsmålet så lågt att det inte borde kunna hända, men man behöver faktiskt inte uppnå alla mål här i livet. Försöker jag intala mig.

4. Omslagen på böcker i en serie du älskar matchar inte, hur hanterar du det?
Det händer jämnt och ständigt, men jag bryr mig inte speciellt mycket. Omslagen syns ju inte ens när böckerna står i hyllan och när jag läser så ser jag det inte heller.
Några matchar i alla fall...
5. Alla omkring dig hypar över en bok du inte gillar. Vem bondar du med som har liknande känslor?
Ingen? Det är inte helt nödvändigt att fler tycker som jag, jag tycker som jag tycker ändå.

6. Du läser en bok offentligt och känner hur du börjar gråta. Hur hanterar du det?
Det där är ju jobbigt alltså. Jag har aldrig storbölat, men det har runnit en och annan tår. Det är inget jag bryr mig om och jag är osäker på om det ens har synts.

7. Uppföljaren till en bok du älskar har precis kommit ut men du har glömt vad som hände i förra boken. Läser du om boken innan du går vidare?
Nej, jag har inte tid med omläsning. Om boken finns på recaptains så fräschar jag upp minnet där. Om inte... ja, då läser jag uppföljaren ändå och hoppas på det bästa.

8. Du vill inte att någon ska låna dina böcker, hur säger du på ett trevligt sätt nej till någon som frågar?
Jag lånar inte ut mina böcker. Till någon. Det är vad jag säger för det står jag för.

9. Du har plockat upp fem böcker den senaste månaden men inte kommit någonvart med dem. Hur kommer du över en lässvacka?
Jag tror faktiskt inte att det har hänt, men om det skulle göra det så tror jag att det funkar med en ungdomsbok. De är ofta snabblästa och har ett högt tempo.

10. Det är många böcker som har kommit ut och som du bara måste läsa, hur många böcker köper du?
Om jag bara måste läsa dem så köper jag dem. Allihop.

11. Efter du har köpt alla de där böcker du bara måste läsa, hur lång tid sitter de i din bokhylla innan du faktiskt läser dem?
Oj, just nu ligger jag runt fyra år efter med läsningen. Vissa böcker blir dock lästa snabbare, men vi kan väl säga fyra år då. Just nu.

21 kommentarer:

  1. Den här sparar jag för framtida bruk :-)

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. Va?! Man måste lägga dem på lager ju ;)

      Radera
  3. Å, vilken superkul enkät! Jag tror jag snor den. (Klart jag säger varifrån jag tog den.) Ovanligt roliga frågor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Ska bli intressant att se dina svar :)

      Radera
  4. Jag kunde heller inte låta bli! Så rolig enkät! Vi skiljer oss åt en del =) Men spännande svar du hade.

    SvaraRadera
  5. Det är alltid rätt tid för en enkät
    http://dengladaforsokskaninen.blogspot.se/2017/03/reader-problems-book-tag.html

    SvaraRadera
  6. Kul med enkäter. Jag klistrar in min här.
    https://sarasbokblog.wordpress.com/2017/03/28/reader-problems-book-tag/

    SvaraRadera
  7. Intressanta frågor och svar, jag skall också försöka hinna göra den :)

    Frågan om att hypa eller inte över en viss bok upplevde jag alldeles nyss. Alla lovordade Kristina Ohlssons senaste bok, Syndafloder. Själv stod jag helt frågande och kände mig som i Kejsarens nya kläder: vad är det de andra ser som inte jag ser..? Men det är ofta roligare att läsa recensioner som där man har olika mening tycker jag. Mycket handlar ju om tycke och smak.

    Det om att hinna med en läsutmaning är också en intressant fråga. Jag har fått upp ögonen för en hel del spännande fenomen sedan jag började läsa bokbloggar. Som att det verkar vara något att sträva efter att läsa många böcker. Själv läser jag hellre få böcker, bara de är bra.

    Jag är som du när det gäller att köpa de böcker jag vill ha. Om det är några böcker jag verkligen, verkligen vill läsa, och jag inte får dem som rec.ex., då måste jag köpa dem så snart som möjligt. Nyfikenheten är för stor för att vänta i kö på biblioteket, och så tycker jag om att ha kvar de böcker jag läst som varit bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att Kristina Ohlssons serie vinner väldigt mycket på att man har varit med från början. Det har hänt så otroligt mycket med henne och de andra genom åren att det känns omöjligt att greppa om man hoppar in på sista boken. Men du har helt rätt, det är mycket roligare att läsa recensioner som är tvärtom mot vad jag tycker :)

      Jag sätter mitt läsmål så lågt att det nästan är omöjligt att inte klara det. Det värsta som skulle kunna hända min läsning är att jag blir stressad. Då skulle allt bara knyta sig.

      Bibliotek är jättebra, men jag skulle aldrig orka släpa mig dit för att låna böcker. Jag vill ha tillgång till alla böcker jag vill läsa när jag vill läsa dem. Nu försöker jag hålla mig till att bara köpa de jag verkligen, verkligen vill läsa, men det är ändå väldigt många :)

      Radera
  8. Kul enkät! Var genast tvungen att svara på frågorna. Skojigt att vi alla är olika :)

    https://binasbooks.wordpress.com/2017/03/29/reader-problems-book-tag/

    SvaraRadera
  9. Jag ligger också garanterat några år efter med läsningen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och inte blir det bättre heller ;)

      Radera
  10. Den här enkäten var ju väldigt kul :) Tror jag spar den för framtida bruk.

    SvaraRadera
  11. Bättre sent än aldrig! Här kommer mina bidrag: https://sannasbokhylla.blogspot.se/2017/04/enkat-om-typiska-bokslukarbekymmer.html

    SvaraRadera