söndag 12 mars 2017

Smakebit på søndag: Tredje principen

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från virkeligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Ingen läsning alls den här helgen, tyvärr. Mamma fyllde år igår och det betyder ju att vi har varit där på besök, med övernattning. Det har ändå varit en bra helg (hittills), att träffa mamma, syskon och svägerska är aldrig fel.

Jag har i alla fall äntligen börjat läsa Tredje principen av Anna Jakobsson Lund. Den har jag hört väldigt mycket om. Tyvärr så har jag den i e-boksformat och tyvärr säger jag för att den inte verkar vara formaterad riktigt. Jag vet ju inte hur den tryckta boken ser ut, men här finns inga blanka rader mellan stycken och inga indrag vid nytt stycke eller när någon pratar (de har jag lagt in själv här i smakebiten). Suck. Det här kommer att bli jobbigt. Trodde jag när jag började, men jag hade fel 😲

Min smakebit är från sida 40 i e-boken.
När de kommer tillbaka till boenheten tar Ava med Levi till matsalen. Han känner igen lukten av överkokta rotsaker.
     Den offentliga matsalen hemma är en barack i korrugerad plåt. Varje medborgare har rätt till två mål om dagen där. Bara tanken på den får Levi att tappa matlusten, allt folk som utfordras som boskap vid olika stationer. Han håller sig därifrån.
     De har en rutin, han och Lo. Han lagar maten och hon diskar och klagar på att det inte smakar någonting. Efter maten kan de ibland hitta något att prata om, då kan det bli riktigt bra. Ofta känns det som om de kryssar mellan det som hon inte kan berätta om Motståndet och hans händelselösa dagar i skogsmaskinen.
     På slutet har hon börjat kommentera det han äter också. Eller rättare sagt det han inte äter. Hon har mammas ögon, och Levi klarar inte av när hon ser på honom med dem och frågar om han inte tänker ta mer. Han tror inte att hon anar något, men han hatar att ljuga för henne.

28 kommentarer:

  1. tack för smakbiten som inte gör mej hungrig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Överkokta rotsaker är äckligt på riktigt.

      Radera
  2. Verkar vara en annorlunda bok. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En bra bok och en svensk dystopi :)

      Radera
  3. Tack för smakbiten. Den här boken tror jag dottern har. I fysiskt format.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I det här fallet hade nog pappersbok varit bättre, men det gick jättebra att läsa trots den konstiga formateringen. Eller avsaknaden av den.

      Radera
  4. En serie som jag är nyfiken på att läsa. Vad jobbigt att formatet inte riktigt stämmer, det blir så mycket jobbigare att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Första delen är i alla fall lika bra som alla säger :) Formatet störde inte alltför mycket, boken var så bra att jag inte tänkte så mycket på det.

      Radera
  5. Tack för smakebiten, jag är jättesugen på boken.

    SvaraRadera
  6. tack för den uttrycksfulla smakebiten!

    SvaraRadera
  7. Tyckte mycket om den. Det låter inte vidare kul att den inte är anpassad för e-bok...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det var något konstigt med den. Kapitlen funkade inte heller, men det gick förvånansvärt bra att läsa ändå :)

      Radera
  8. Verkar vara en bok för mig. Jag vill läsa mer sci-fi och det är kul att en svensk författare skrivit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske mer dystopi än sci-fi, men väldigt bra :)

      Radera
  9. Sci-fi är inte riktigt min genre men jag är lte nyfiken på denna ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju en framtidsvision, men det är inte speciellt mycket sci-fi. Väldigt dystopisk :)

      Radera
  10. Jobbigt med formatet. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  11. Tack för smakbiten! Okänd bok för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland blir jag förvånad över att andra har missat böcker som jag själv tycker har synts precis överallt, men jag missar nog en del jag också :)

      Radera
  12. Jeg lurer veldig på hva han lyver om :-)
    Jeg hadde ikke hørt om boken men må jo titte nærmere på den nå :-) Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det får man veta senare i boken :) Titta gärna närmare på den, det är den värd.

      Radera
  13. Vad väldigt konstigt, och irriterande, att den inte fungerar som e-bok. Om du mailar din adress till mig (anna@annorlundaforlag.se) fixar jag en fysisk version. Jag ska också kolla upp vad som kan ha hänt med den, har inte sålt vansinnigt många e-böcker, så kanske inte så konstigt att ingen reagerat ännu, men det är ju väldigt störigt om den inte beter sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad snällt! Men det behövs faktiskt inte, jag har redan läst ut den :) Du har skrivit en alldeles för bra bok för att jag ska störa mig alltför mycket på formatet. Men kolla gärna upp så att de två andra delarna funkar som e-böcker för det blir nog bara till att skaffa mig dem också :)

      Radera