måndag 11 februari 2019

Film: Split (2016)

Titel: Split
Originaltitel: Split
Genre: Skräck
Regissör: M Night Shyamalan
Manus: M Night Shyamalan
Skådespelare: James McAvoy, Anya Taylor-Joy, Haley Lu Richardson, Jessica Sula, Betty Buckley
Utgivningsår: 2016
Produktionsland: USA
Längd: 117 min
Serie: -
Såg den på C More 11 januari 2019





Handling
Kevin har tjugotre personligheter, dokumenterade av hans betrodda psykolog, Dr. Fletcher . Men en ligger fortfarande begravd långt in i Kevins medvetande, i väntan på att en dag materialiseras och överta alla andra personligheter. Hans mörka tankar får honom att föra bort tre tonårsflickor, ledda av den driftiga och observanta Casey. När väggarna mellan Kevins olika persona börjar knaka i fogarna inleds en kamp för överlevnad hos alla de som finns inom honom - en kamp som snart också innefattar de som finns runt honom.

Min kommentar
Jag upptäckte till min förvåning att vi har inte mindre än sex stycken presentkort på SF Bio (Filmstaden låter så töntigt). När jag kollade vad som går/kommer på bio upptäckte jag en film (två faktiskt, men den andra kommer senare), Glass, som verkade intressant. Vid närmare kontroll såg jag att den var en uppföljare till Split, som jag ju då så klart var tvungen att se först.

Grundidén är bra och det är spännande. Jag glömde dock helt bort att jag tittade på en film av M Night Shyamalan, eftersom det inte fanns något övernaturligt alls med. Förrän mot slutet. Faktum är att filmen är riktigt bra. Ändra fram till MONSTRET. Där blev det bara löjligt. Utan den lilla detaljen så hade nog filmen fått en fyra i betyg.

James McAvoys namn borde egentligen stå i rollistan x 4, minst. Han är helt fantastisk. I alla sina personligheter. Anya Taylor-Joy är också helt suverän. Det måste vara skönt att spela en tjej som inte bara gråter och skriker. Det är i alla fall riktigt skönt att se en. Anledningen till det är ju tragisk, förstås. Jag hoppas att man kan vara tuff utan att ha varit utsatt för det hon blev utsatt för.

Av slutscenerna kan man kanske dra vissa slutsatser inför nästa film. Den verkar i alla fall gå ihop lite med Unbreakable, om man säger så. Spännande!



Filmtipsets estimerade betyg var 3 (beräknat på 1 178 betyg).
IMDb hade den 7,3 i genomsnitt (beräknat på 309 724 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Vi har så många streamingtjänster att vi inte hinner med de filmerna ens :)

      Radera