tisdag 19 februari 2019

Veckans topplista: Feminism

Tisdag igen. Då är det som vanligt dags för Veckans topplista som sköts av Johannas deckarhörna.

Veckans tema: Feminism.

Men åh! Jag är så kass på det här temat. Jag har ingen som helst aning om vad som eventuellt kan räknas till feministiska böcker. Så det här blir en kombination av googling och gissning.

1. Utrensning av Sofi Oksanen.
2. Makten av Naomi Alderman har jag faktiskt precis läst ut.
3. Häxringarna av Kerstin Ekman.
4. Purpurfärgen av Alice Walker har jag inte läst utan sett som film.
5. Jane Eyre av Charlotte Brontë läste jag för ett skolarbete för evigheter sedan.

20 kommentarer:

  1. Makten har jag inte läst, men de andra och de tyckte jag mycket om. Purpurfärgen nämner jag faktiskt i mitt inlägg men den är inte med i min lista.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Makten är en väldigt annorlunda bok, i alla fall för mig.

      Radera
  2. Jane Eyre är en av mina favoriter!

    SvaraRadera
  3. Tack för tipsen. Av dessa har jag läst Jane Eyre.

    SvaraRadera
  4. Makten är den enda jag inte läst av dina fem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En väldigt speciell bok är det. Många funderingar.

      Radera
  5. Intressant lista! Makten har ju jag också läst, Purpurfärgen har jag bara sett som film. Men många böcker kan räknas in under temat feminism tycker jag, om man med feminism menar jämlikhet mellan män och kvinnor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Personligen så har jag svårt att se något som har ett förled som består av det ena könet som jämlikt. Men det är ju jag :)

      Radera
  6. Jane Eyre har jag läst och Purpurfärgen har jag sett på film, då den gick på bio... så det var ett bra tag sedan (var tvungen att kolla, det var -86!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var osäker på om jag hade sett Purpurfärgen så jag gjorde det för bara drygt ett år sedan :)

      Radera
  7. Makten har jag också med på listan. Jane Eyre är jag väldigt nyfiken på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jane Eyre passade inte mig alls. Den där klassiska brittiska romantiken kommer inte överens med mig.

      Radera
  8. Jag tycker att alla på listan verkar höra till temat! Utrensning/ Sofi Oksanen skulle jag inte ha tänkt på som feministisk, men det är den ju.

    SvaraRadera
  9. Jag har ingen om hur feminism ska definieras, det verkar ju råda lite olika uppfattningar om det. Utrensning var faktiskt med på listan som jag googlade fram :)

    SvaraRadera