måndag 18 februari 2019

Film: The shape of water (2017)

Titel: The shape of water
Originaltitel: The shape of water
Genre: Drama
Regissör: Guillermo del Toro
Manus: Guillermo del Toro, Vanessa Taylor
Skådespelare: Sally Hawkins, Richard Jenkins, Michael Shannon, Octavia Spencer, Doug Jones
Utgivningsår: 2017
Produktionsland: USA
Längd: 123 min
Serie: -
Såg den på C More 18 januari 2019





Handling
Den stumma kvinnan Elisa jobbar på ett statligt laboratorium under kalla krigets dagar i 1960-talets USA. En dag upptäcker hon och hennes kollega Zelda ett hemligstämplat experiment med en amfibisk varelse.

Min kommentar
Otaliga är de gånger som jag nästan har klickat på Köp-knappen bredvid den här filmen. Något har dock alltid hållit mig tillbaka. Det kan vara bilden, det kan vara något jag har läst om den. Jag visste egentligen inte vad den handlade om, bara att det var en fisk inblandad. Och en stum tjej. Redan där drar jag åt mig öronen lite. Men jag ville gärna se den. Bara inte köpa den. Därför blev jag väldigt glad när jag hittade den på C More.

Detta är en vacker film. Väldigt vacker. Tyvärr är det nästan allt den har att komma med. Här är rejäla stereotyper, alla känns endimensionella. Kanske med undantag av karaktären Giles. Han blir min solklara favorit. Filmen känns som en parodi på någon märklig kombination av spionthriller och romantiskt drama från 50-talet. Det är väldigt mycket yta och mindre innehåll. Jag har ingen aning om vad den här filmen vill vara, det känns som att den har en tråd i varje genre som finns.

Jag tycker ändå att den började väldigt lovande. Spionmötena fick mig att skratta och tänka på 'Allå 'allå 'emliga armén. När det oprovocerade sång- och dansnumret kom kreverar jag nästan. Här blir det lite komedi över det hela och den möjliga fyran försvann med badvattnet. Skulle man kunna säga. Sedan blir det bara värre och värre, för mig blir det på tok för konstigt.

The shape of water är förutsägbar så till den milda grad, men det tar två timmar att komma fram till slutet som man förstod efter runt 30 minuter. Jag kan inte för mitt liv fatta att denna fick en Oscar för bästa film. För mig är detta sevärt världsfrånvänt rosaskimrande romantiskt trams, väldigt vackert och jag är glad att jag har sett den.



Filmtipsets estimerade betyg var 3 (beräknat på 1 291 betyg).
IMDb hade den 7,4 i genomsnitt (beräknat på 281 771 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar