måndag 25 februari 2019

TV-serie: Narcos #3 (2017)

Titel: Narcos
Originaltitel: Narcos
Genre: Drama
Skapad av: Carlo Bernard, Chris Brancato, Doug Miro
TV-bolag: Netflix
Skådespelare: Pedro Pascal, Matias Varela, Michael Stahl-David, Alberto Ammann, Damián Alcázar
Premiär: 2017-09-01
Produktionsland: Colombia | USA
Antal avsnitt: 10
Avsnittslängd: ca 55 min
Såg den på Netflix januari-februari 2019




Handling
Calikartellen har full koll på narkotikahandelns alla led och allt flyter på smidigt. Trots det är Javier Peña fast besluten att besegra Escobars efterträdare.

Min kommentar
Narcos är en TV-serie som jag egentligen inte alls hade väntat mig att gilla. Ingen blev mer förvånad än jag när jag blev helt fångad av de två första säsongerna. Nu var det äntligen dags för den tredje.

Efter ett par avsnitt så var jag faktiskt lite besviken. Jag var inte alls lika intresserad och tagen. Efter ytterligare något avsnitt så upptäckte jag plötsligt att jag satt och nästan höll andan av spänning. Så man kan säga att även tredje säsongen levererar. Faktum är att jag nog till slut tycker att detta är den bästa av de tre jag har sett.

Den stora skillnaden jämfört jämfört med de första två är att jag nu brydde mig om en av bovarna. Det gjorde allt väldigt mycket värre. Jag visste ju liksom inte om han skulle klara sig. Narcos bygger visserligen på verkliga händelser och personer, men jag googlade inte förrän efter sista avsnittet.

Insprängt i själva spelfilmen så finns även den här säsongen alla de där autentiska filmerna och bilderna. Det förhöjer trovärdigheten. Jag blir hela tiden mer nyfiken på vad som egentligen hände och om de här människorna finns/fanns på riktigt.

Javier Peña är en helt fantastisk person och jag önskar så att det fanns fler av hans sort. Han verkar inte bry sig ett dugg om vare sig karriär eller pengar. Bara om vad som är rätt. Pedro Pascal som spelar honom måste göra sitt livs roll här. När jag kollar upp honom så visar det sig att han har varit med i massor som jag har sett, bland annat Game of thrones. Jag har inte känt igen honom alls.

Den som gör mig mest förvånad är ändå han som spelar Jorge Salcedo. Matias Varela är svensk! Han har bland annat varit med i Snabba cash och filmatiseringen av Arne Dahls böcker om A-gruppen. Inte heller honom känner jag igen. Han är inget mindre än fantastisk i rollen som Calikartellens säkerhetschef. Han är så trovärdig att det gör ont i hjärtat.

Nu har det ju kommit en Narcos: Mexico också, men jag är lite osäker på om jag vill se den. Förmodligen gör jag det nog ändå till slut.



TV Time har serien 9,7 i genomsnitt.
IMDb har serien 8,8 i genomsnitt (beräknat på 281 855 betyg).
Jag ger säsongen 4,0.
Serien är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Serien kan köpas på cdon och discshop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar