onsdag 6 februari 2019

"Står dig ingen åter" av Anna Karolina

Författare: Anna Karolina
Titel: Står dig ingen åter
Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 349
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Amanda Paller 2
Förlag: Norstedts
Utgivningsår: (original) 2015 (min) 2015
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 17 januari 2019




Första meningen: Hon tog upp den översta kniven ur bestickslådan.

Baksidetext
En kvinna mördar sin sjuåriga dotter och polisen hittar ingen annan förklaring än att hon var påverkad av det hallucinogena preparatet "badsalt", även känt som "kannibaldrogen" MDPV. När flera liknande mord sker i Stockholm blir det polisens högsta prioritet att komma åt den som levererar den livsfarliga drogen, maffialedaren Milorad Kraljevic.

På eget bevåg nästlar sig den unga ambitiösa polisen Amanda in i kretsarna kring maffialedaren. Risken att bli avslöjad är stor. Och inte blir den mindre när Adnan dyker upp igen. De har haft ett hemligt kärleksförhållande, men han har under några år varit på flykt från rättvisan som misstänkt polismördare. Att han är far till hennes tvillingar har hon lyckats hålla hemligt till nu. Men när ett av barnen blir kidnappat sätts allt på spel.

Samtidigt är ett nytt parti "badsalt" på väg in i landet och risken är hög att drogen skördar nya offer.

Min kommentar
När jag läste första delen i den här serien, Stöld av babian, överraskades jag av det otroligt rappa språket, brutaliteten och humorn som låg där och lurade hela tiden. Naturligtvis köpte jag på mig andra delen (två gånger faktiskt), men av någon okänd anledning så har den fått stå där och bli dammig. Nu är den äntligen läst.

Dammig är något som man inte blir när man läser Står dig ingen åter. Här finns ingen tid för den att lägga sig. Det börjar helt sanslöst grymt och jag ser verkligen fram emot att fortsätta läsa. Sedan vet jag inte riktigt vad som händer. Tempot är det inget fel på, det är så att man tappar andan. Språket är fortfarande rappt. Det är väldigt spännande. Ändå kan jag inte fångas på riktigt av den här historien.

Amanda känner jag att jag inte längre kan tro på. Hon tänker hela tiden att hon inte vill/får utsätta barnen för fara. Det är i stort sett det enda hon gör. Och jag kommer nog alltid att ha svårt att svälja poliser som bryter mot lagen. Det går emot allt jag tror på (vill tro på?). Adnan växer i den här boken. Jag har mer förståelse för honom nu. Ärkesvinet Magnus är inte med speciellt mycket, men han ger mig kalla kårar. Pia, stackars Pia, är den som jag kan relatera till. Hon känns mest grundad och normal. Jag kan bara hoppas att hon någon gång får träffa en man som är snäll och inte en som slår eller är självupptagen.

Det som nog faktiskt stör mig mest i den här boken är användningen av så kallade cliffhangers. Väldigt många kapitel avslutas med att något mycket dramatiskt händer, då är kapitlet slut. Sedan återberättas i stället det som hände, när allt har löst sig. Jag kan ju erkänna att det funkade två eller kanske till och med tre gånger, men att göra så i parti och minut är lite som "vargen kommer". Till slut suckar jag bara och vänder blad.

Nästan ingenting handlar om det avskyvärda brottet som allt börjar med. I stället går det mesta ut på att mörka/komma undan det som hände i förra boken. Tre år tidigare. Vissa trådar förstår jag inte vad de gör där och när allt är slut så känner jag mig osäker på om allt verkligen gick ihop. Jag känner mig lite övergiven och ute i det blå.

Även om nu detta inte alls blev som jag hade tänkt mig så är boken ändå väldigt bra. Inte realistisk (hoppas jag). Men bra. Jag blir helt klart underhållen och visst är jag nyfiken på vad som ska hända med Amanda och Adnan. Vilken tur att jag redan har nästa bok och att den står på läslistan för i år. Och allvarligt, skulle inte detta bli en fantastisk film?

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Goodreads hade den 3,87 i genomsnitt (beräknat på 77 betyg).
Jag ger den 3,5.
Boken är
TråkigSpännande
FörutsägbarKlurig
LångsamTempofylld
OrdbajsigFåordig
MysigSuggestiv
MåbrabokTankeväckande
RörigGenomtänkt
SorgligRolig

Andra som bloggat om Står dig ingen åter: Tankar från en samlares hjärna, Boklysten och Breakfast book club.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar