tisdag 3 november 2015

Top Ten Tuesday: Debuter som får mig att se fram emot bok två


Tisdag igen och då naturligtvis dags för en Topp Tio Tisdag (Top Ten Tuesday). Veckans uppgift är Top Ten Debut Authors Who Have Me Looking Forward To Their Sophomore Novel (because when you love a debut you just are ITCHING to get your hands on the author's second book) or Top Ten Sophomore Novels That I Loved Just As Much If Not More As The Author's Debut (no one hit wonders heeeere!).

Men hjälp... efter en snabb genomgång så hittade jag ungefär dubbelt så många som jag behöver. Jag får alltså hitta på något filter som jag kan applicera. Suck.

Det första blir ju att fokusera på romaner. Steg två blir att plocka bort alla författare som redan kommit ut med en andra roman (den måste också vara översatt till svenska), som jag ännu inte läst. Och lo and behold, det landar på exakt tio stycken. Naturligtvis är de inte i inbördes ordning.

1. Daniel Akenine, som är säkerhetschef på Microsoft Sverige, kom ut med 11 gram sanning 2014. En väldigt skrämmande historia om hur lätt det är att manipulera information på nätet. Nu tyckte jag kanske att det fanns en del saker i boken som jag inte gillade, men i stort så var den väldigt bra.
2. Boel Bermann. Älskade hennes Den nya människan och jag väntar otåligt på nästa.
3. Eva Dolan har skrivit massor av böcker, men bara en i serien om Zigic & Ferreira är översatt till svenska, Lång väg hem. Jag hoppas verkligen att Modernista fortsätter med serien.
4. Johan Ring har skrivit en hel del noveller, har jag förstått, men Fyra minuter är hans enda roman. Även om det nu var för mycket splatter i den för mig så vill jag gärna läsa mer. För utan splattret så var det bra.
5. Cia Sigesgård. Men vad det dröjer med nästa bok. Nu har jag i alla fall en novell att läsa, men en uppföljare till Inga kelgrisar, inga styvbarn måste komma.
6. Lisa Hågensen var helt okänd för mig när jag fick ett mejl där jag erbjöds läsa hennes debut, Hennes ögon blå. Jag ser verkligen fram emot nästa bok. Det finns alldeles för få svenska skräckförfattare.
7. S.J. Watsons Innan jag somnar var precis en sådan bok som får det att krypa av obehag. Hans andra bok har tydligen redan kommit, men någon svensk översättning finns inte.
8. Kathryn Stockett skrev tydligen Niceville på fem år så egentligen borde ju nästa bok redan ha kommit.
9. Zinat Pirzadeh är inte bara författare så kanske har hon fullt upp, men enligt uppgift så skulle Fjäril i koppel vara första delen i en trilogi. Jag väntar fortfarande.
10. Andy Weir kanske egentligen inte behöver vare sig presentation eller förklaring. Ensam på Mars är är en av årets två (hittills) fullpoängare.

Bubblare: Gilly Macmillan

8 kommentarer:

  1. Vi har två gemensamma: Zinat Pirzadeh och Boel Bermann :) Jag borde nog också ha tagit med Kathryn Stockett...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en jobbig lista att gå igenom och jag har själv upptäckt nu att jag glömt en och annan :)

      Radera
  2. Den enda på listan som jag faktiskt läst något av är Sigesgård, dock så vill jag gärna läsa något av de andra författarna. Längtar också till Sigesgård kommer med nytt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var värst vad det dröjer :)

      Radera
  3. S J Watson kommer ny bok på svenska av i vår! Fast jag har inte läst den första än... ;)

    SvaraRadera
  4. När jag läser din lista så inser jag att jag nog hade kunnat komma på fler - jag trodde inte jag skulle upp komma upp i 10. Men 2, 3, 5, 8 och 9 hade kunnat platsa på min lista. Watson var jag inte överdrivet förtjust i...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag hade på tok för många från början. Det är så otroligt många jag väntar på nästa bok av :)

      Radera