tisdag 27 oktober 2020

Tisdagstrion: Parhästar/duos/kärlekspar (etc.) i litteraturen

Tisdag igen. Då är det som vanligt dags för Tisdagstrion som sköts av Ugglan & Boken.

Veckans tema: Parhästar/duos/kärlekspar (etc.) i litteraturen.

Kärlekspar förekommer ibland i de böcker jag läser, men jag väljer att fokusera på parhästar och då poliser/deckare. De är vanligast hos mig.

1. Dennis Lehane har skrivit om en intressant duo; Patrick Kenzie och Angela Gennaro. Tror att det finns sex delar och att det inte kommer fler.

2. Washington Poe och Tilly Bradshaw blev en ögonblicklig favoritduo när jag tidigare i år läste Brännaren av M W Craven

3. Duon Dushan Zigic och Mel Ferreira är något så ovanligt som duktiga poliser och det är Eva Dolan som skriver om dem.

23 kommentarer:

  1. parhästar jag inte är så bekant med, men brännaren har jag läst och tyckte om, läskigt spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte nog egentligen att duon var bättre än historien, men det går nästan på ett ut 🙂

      Radera
  2. Tre böcker jag inte har läst. Bra att få spänningstillstånd även om jag inte utnyttjar dem så ofta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser det nog mer som problemlösning än spänning 😁

      Radera
  3. Brännaren blir jag nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var speciell, främst vad gäller duon då.

      Radera
  4. Har läst några av Dolans böcker. Brännaren är jag nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dolans böcker har jag tyckt jättemycket om. Precis så där ska poliser vara.

      Radera
  5. Inte bekant med några av dina duos, tack för tipsen!

    SvaraRadera
  6. Brännaren blir jag nyfiken på. Lehane har jag läst och tyckt om. som socialarbetare har han ju ett speciellt perspektiv. Eva Dolans namn känner jag igen, men jag har inte läst något av henne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lehane är väldigt speciell, det är så mörkt i hans böcker och mycket elände. Jag tycker att Eva Dolan är lite i samma anda.

      Radera
  7. Duosarna i nummer 1 och 3 har jag läst om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då kan jag rekommendera nummer 2 🙂

      Radera
  8. Jag har läst någon bok av Dennis Lehane men kommer inte ihåg någon karaktär. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han har skrivit någon fristående också, kanske var det en av dem du läste.

      Radera
  9. Gillar att vi valde samma :-) Jag blev också jätteförtjust i Poe och Bradshaw i Brännaren. Det släpps tydligen en deckare till med dem på svenska i vår. Den ser jag fram emot!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag såg att det skulle komma en ny till våren. Den är ett måste. Tyckte de var en fantastisk duo, men jag vill ha mer Tilly 🙂

      Radera
  10. Och Brännaren utspelar sig i Lake District, såg jag, det gör ju mig nyfiken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var ju en av anledningarna till att jag lockades av den.

      Radera
  11. Tre olästa böcker för mig, därav även parhästarna obekanta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är väldigt trevliga bekantskaper alla tre.

      Radera