måndag 26 oktober 2020

Film: Le Mans '66 (2019)

Titel: Le Mans '66
Originaltitel: Ford v Ferrari
Genre: Biografi
Regissör: James Mangold
Manus: Jez Butterworth, John-Henry Butterworth, Jason Keller
Skådespelare: Christian Bale, Matt Damon, Jon Bernthal, Caitriona Balfe, Noah Jupe
Utgivningsår: 2019
Produktionsland: USA
Längd: 152 min
Serie: -
Såg den på DVD 4 oktober 2020




Handling
Baserad på den sanna historien om den legendariska bildesignern Carroll Shelby och den orädde föraren Ken Miles. Samtidigt som de kämpar mot sina inre demoner bygger de en revolutionerande racerbil för att göra det ingen trodde var möjligt – att utmana Ferrari under 24-timmarsloppet i Le Mans 1966.

Min kommentar
Trots att min syster (eller kanske tack vare) har tävlat i racing så har jag aldrig vare sig gillat eller förstått mig på det här med bilsport. Le Mans '66 var därför en film som jag faktiskt inte hade tänkt att se. Helt oavsett att Matt Damon är med. Sedan skrev Lotten om filmen och jag är inte sämre än att jag kan ändra mig. Så när sambon hittade filmen i bok- och filmbytarhyllan på sitt jobb så blev ordern omedelbart "Ta hem den!".

Något som alltid funkar och som alltid är detsamma, oavsett vad det gäller, är stor passion. Den kan jag förstå, vad den än handlar om. Och passion finns det i överflöd här. Då menar jag inte det som Henry Ford II och Leo Beebe (åh, vad han gjorde mig förbannad!) känner, där handlar det bara om kärleken till pengar och de kvalificerar sig inte. Jag pratar om det där som man verkligen brinner för, som man egentligen inte kan leva utan.

Matt Damon och Christian Bale lyser verkligen i den här filmen, den senare lite mer, men den kan bero på att Bales karaktär är betydligt mer... färgrik. Deras prestation och kemi är det som håller mig i stort sett trollbunden i 2,5 timme. Tonen de har när de pratar med varandra är obetalbar. Jag fick anstränga mig för att inte googla under själva filmen, för att kolla upp fakta. Risken var alltför överhängande att jag skulle få veta något som jag inte ville veta. Efter filmen, däremot, så tokgooglade jag.

Jag tycker det är bra att titeln ändrades till Le Mans '66, i stället för originalet Ford vs Ferrari. Det var liksom inte just den biten som var grejen. I alla fall inte för mig som icke-amerikan. Det är fantastiskt ändå att man kan göra en så här bra film av nästan ingenting. Mer än ett stort hjärta behövs egentligen inte, för då lyckas man beröra. Oavsett ämne.



Letterboxd hade den 3,8 i genomsnitt (beräknat på 182 189 betyg).
IMDb hade den 8,1 i genomsnitt (beräknat på 262 383 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

4 kommentarer:

  1. Som sagt var - tur att du gillade :-) Jag hade inte samma moral som du utan googlade hej vilt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var helt säker på hur det skulle sluta och jag ville inte ha det bekräftat i förväg. Men det var väldigt svårt att låta bli att googla. Mest var jag egentligen nyfiken på om den där Shelby hade något med bilen Shelby att göra.

      Radera