måndag 5 oktober 2020

Film: Work it (2020)

Titel: Work it
Originaltitel: Work it
Genre: Komedi
Regissör: Laura Terruso
Manus: Alison Peck
Skådespelare: Sabrina Carpenter, Jordan Fisher, Keiynan Lonsdale, Liza Koshy, Briana Andrade-Gomes, Kalliane Brémault
Utgivningsår: 2020
Produktionsland: USA
Längd: 93 min
Serie: -
Såg den på Netflix 4 september 2020




Handling
Quinn Ackerman är en tjej som redan som tolvåring bestämde sig för vilket college hon ville gå på. Hon är tjejen med högsta betyg i alla ämnen och som dessutom lagt till ytterligare ämnen och aktiviteter för att förfina sin ansökan till drömskolan. Väl på första antagningsintervjun visar det sig att hon är precis som alla andra sökande, till och med när det gäller vilket instrument hon lärt sig. Inget sticker ut. Men när intervjuaren hör att Quinn är från en skola med regionens bästa dansgrupp blir hon genast imponerad. Problemet är bara att Quinn inte dansar, utan skötte dansgruppens ljus. Ett jobb som hon precis fått sparken från.

Quinn vill inte låta missförståndet stoppa henne från att komma in på drömskolan, så när intervjupersonen säger att hon ser fram emot att se Quinn på den stora danstävlingen som stundar bestämmer hon sig för att spela med. Utan dansgrupp och kunskaper börjar Quinn sätta ihop sin egna dansgrupp för att vinna tävlingen och, förhoppningsvis, ta sig in på skolan.

Min kommentar
Jag har alltid gillat dansfilmer. Och då tänker jag på klassiker som Grease, Footloose och Dirty dancing. De där filmerna som, förutom den fantastiska dansen, även innehöll en historia. I alla fall, dansfilmer hamnar alltid på min vill-se-lista och till slut var det dags för Work it.

Det är lite för stereotypiska karaktärer här och jag tänker inte ens börja klaga på att den är extremt förutsägbar. Och då tänker jag inte ens på hur osannolikt det är att man kan lära sig dansa så att man kan vinna en tävling, på bara några veckor. Inte bara huvudpersonen, utan hela dansgruppen. Men vem bryr sig? Det hör väl egentligen till litegrann. Historien är också en som man har sett ett antal gånger. Någonstans anar jag ett budskap. Egentligen tycker jag att det är för lite dans för att jag ska kalla detta en dansfilm.

Jag har svårt att relatera till vilken stor grej det tydligen är att gå på sin döda förälders college. Hela hysterin med collegeansökningar känns främmande, men eftersom alla filmer behandlar det likadant så måste jag ju utgå från att det är så. Mamman är den där läskiga typen som projicerar sina egna drömmar på sina barn, åtminstone så pressar hon alldeles för mycket och jag blir alltid lite rädd när jag ser den här sortens förälder. Man kan liksom inte bara jobba, man måste få vara ung och dum också.

Work it är en gullig och charmig film, som passar perfekt en fredagskväll eller söndag eftermiddag. Den är underhållande och man behöver inte tänka alls. Det är lite för många klyschor för att den ska beröra på riktigt. Någon ny Grease, Footloose eller Dirty dancing är det tyvärr inte.



Letterboxd hade den 2,7 i genomsnitt (beräknat på 14 615 betyg).
IMDb hade den 6,1 i genomsnitt (beräknat på 6 755 betyg).
Jag ger den 3,0.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar