måndag 4 januari 2021

Film: Greenland (2020)

Titel: Greenland
Originaltitel: Greenland
Genre: Action
Regissör: Ric Roman Waugh
Manus: Chris Sparling
Skådespelare: Gerard Butler, Morena Baccarin, Roger Dale Floyd, Scott Glenn, Randal Gonzalez
Utgivningsår: 2020
Produktionsland: USA
Längd: 119 min
Serie: -
Såg den på blu-ray 18 december 2020





Handling
Familjen Garrity kämpar för att överleva samtidigt som en dödlig komet är på väg mot jorden. John, hans fru Allison och deras lilla son Nathan gör en riskfylld resa för att ta sig till en säker plats. När världen nås av skrämmande nyheter om kometens dödliga framfart upplever familjen Garrity både det bästa och värsta hos mänskligheten samtidigt som de kämpar mot den ökade paniken och laglösheten runt omkring dem. Nedräkningen till den globala apokalypsen närmar sig och familjens desperata flykt kulminerar i ett sista-minuten-flyg till en möjlig fristad.

Min kommentar
Jag köper nästan inga filmer nu längre. Vi har ju så många streamingtjänster att vi inte hinner titta på det som finns där. Greenland har jag sneglat på många gånger och till slut kunde jag bara inte stå emot. Det ångrar jag inte. Jag är förmodligen svältfödd på spänning, det i kombination med de ofta ganska dåliga filmerna på streamingtjänsterna och min svaghet för katastroffilmer kan ha påverkat mitt betyg, men jag gillar verkligen den här filmen.

Av någon anledning så verkar jag inte vara lika kritisk när jag tittar på katastroffilmer som jag är när jag tittar på annat. Kanske för att man (i alla fall hittills) egentligen inte har haft en aning om hur världen fungerar under en kris. Det finns, så klart, en del ologiska saker, men jag bryr mig helt enkelt inte om det. Förutom det där som finns med i alla katastroffilmer och som jag aldrig någonsin kommer att förstå (eller tro på). Varför bryr man sig om att plundra affärer när jorden ska gå under?

En av mina mardrömmar är att man skiljs åt under en kris/katastrof och just det är nog den springande punkten i den här filmen. Man får aldrig, aldrig, aldrig dela upp sig. Man håller ihop. Oavsett vad. Kanske är det just detta som får mig att trollbindas. Det är liksom lite skräckblandat för mig. Den stora skillnaden mot andra filmer av den här typen är nog ändå att de här människorna inte har några som helst superhjältetendenser. De är bara vanliga människor, som försöker hålla ihop familjen och överleva. Det är mycket hjärna och hjärta, man får bara tänka lite själv.

Varför de skulle till just Grönland verkar ju självklart, men jag kan inte låta bli att fundera lite över hur de tänkte ta sig därifrån när allt var över. Inga flygplan, flygplatser, båtar eller hamnar lär ju ha klarat sig.

Greenland är inte den vanliga amerikanska hjältefilmen, där just amerikaner kliver fram, fixar allt och räddar hela mänskligheten. Den handlar inte så mycket om själva katastrofen, utan om människor och hur man beter sig. Jag, för min del, hoppas och tror att de flesta skulle visa sig från sin bästa sida.



Letterboxd hade den 2,9 i genomsnitt (beräknat på 9 531 betyg).
IMDb hade den 6,3 i genomsnitt (beräknat på 32 033 betyg).
Jag ger den 4,5.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar