fredag 1 januari 2021

Årets bästa 2020

Jag har länge tyckt att det har saknats något på bloggen vad gäller sammanställning av ett år. Igår slog det mig: Jag har ju inga topplistor. Så här är de! Det blir både böcker, filmer och TV-serier i en salig blandning.

För att göra det enkelt för mig så har jag inget fast antal under varje rubrik. I stället får endast de med betygen 5 och 4,5 vara med, oavsett hur många/få de är. Och jo, just det... till skillnad från många andra listor på den här bloggen så är dessa i inbördes ordning.

Topp 7 böcker
1. Sovande jättar av Sylvain Neuvel
2. Större än störst av Andreas Roman
3. Björnstad av Fredrik Backman
4. Goda grannar av Mattias Edvardsson
5. Crimson Lake av Candice Fox
6. Vinterland av Kim Faber & Janni Pedersen
7. Hur ljuset tar sig in av Louise Penny

Topp 3 filmer
1. Once upon a time... in Hollywood
2. Just mercy
3. Greenland

Topp 6 TV-serier

8 kommentarer:

  1. Hm, inte läst någon av din topp 7 böcker men är nyfiken på Mattias Edvardsson. Jag gillar hans barnböcker nämligen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte läst Mattas Edvardssons barnböcker, men väl alla hans andra, nästan. De är väldigt, väldigt bra.

      Radera
  2. Jag lyssnar på Vinterland nu (är i början bara) så det låter lovande. Vi har också sett Once upon a time... in Hollywood och gillade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag nästan sträckläste Vinterland. Tyckte den var riktigt bra. Precis som Once upon a time.

      Radera
  3. Eller hur - listor måste man ha :-)
    Once upon a time kom tvåa på min filmlista!

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag tittade på din lista så upptäckte jag att jag hade missat mina två fempoängare bland TV-serier 😮 Den som du har överst på din filmlista har jag inte sett än.

      Radera
  4. Älskar listor :) Modern family håller fortfarande, det är smått fantastiskt. Cam är fortfarande min favorit. Det är så smart skriven handling och dialog, mycket igenkänning i vänner och bekanta och kanske i mig själv. Jag ser sista säsongen nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj då, nästan ett år har gått sedan du skrev detta. Jag har helt missat det 😳 Modern family är verkligen bra, på så många sätt. Den driver liksom med allt, men så kärleksfullt att man bara blir alldeles varm.

      Radera