måndag 4 januari 2021

TV-serie: To the lake #1 (2019)

Titel: To the lake
Originaltitel: Эпидемия
Genre: Science fiction
Skapad av: Pavel Kostomarov, Yana Vagner (bok)
TV-bolag: Netflix
Skådespelare: Kirill Käro, Maryana Spivak, Viktoriya Isakova, Eldar Kalimulin, Viktoriya Agalakova
Premiär: 2020-10-07
Produktionsland: Ryssland
Antal avsnitt: 8
Avsnittslängd: ca 55 min
Såg den på Netflix december 2020





Handling
Ett okänt virus förvandlar Moskva till en stad av död. Det finns ingen elektricitet, pengar har förlorat sitt värde och de som inte är smittade slåss desperat för mat och bränsle. Ett sällskap på en handfull människor, bestående av man, fru, hennes son, ex-fru, deras son, mannens far samt en granne med familj, ger sig av på en lång och farlig resa för att undkomma smittan.

Min kommentar
Jag har alltid gillat filmer och TV-serier om virus och pandemier. Det har inte ändrats någonting av att jag faktiskt just nu lever mitt i en verklig. När jag la till To the lake på Netflix-listan så hade jag nog ingen aning om att den var rysk, men när jag upptäckte det så blev intresset och nyfikenheten ännu större.

I början har jag lite problem att hänga med och hålla isär karaktärerna. De är ganska många och några av dem ser likadana ut. Jag är osäker på om jag har sett något ryskt tidigare, vilket kanske också kan förklara varför vissa saker verkar konstiga i mina ögon. Det ger sig dock och det är svårt att inte ryckas med och beröras av deras ansträngningar.

Det är många olika personligheter i den här lilla gruppen och deras inbördes relationer är, minst sagt, komplicerade. Det blir en hel del spänningar och kontroverser. Karaktärerna är trovärdiga och inte alltid lätta att tycka om. De har många dåliga sidor, men även bra. En del av dem förtjänar det som de råkar ut för.

Något som alltid har stört mig när jag tittat på den här typen av film eller serie är de där plundringstågen och upploppen som av någon okänd anledning alltid, hittills, har varit en naturlig del i dem. Så även här. Jag har aldrig förstått det och uppenbarligen så blev det ju inte heller så i verkligheten. Det värsta som hände, under några veckor i våras, var att somliga tyckte att de behövde mängder av toapapper. Min förhoppning är att virusfilmer i fortsättningen blir lite mer trovärdiga vad gäller den biten.

Jag kan tycka att To the lake lite påminner om svensk film på 70-talet. Det är mycket naket, sex och sprit. Betyget är nog egentligen i lägsta laget, men jag tycker inte att den riktigt orkar upp till en fyra. I alla fall så ser jag fram emot att se fortsättningen på det här.

Säsongsavslutning: [spoiler]Misha letar upp Lyonya, Marina och Polina, som blivit tillfångatagna av en hemsk kärring. Ett flygplan störtar i sjön och en smittad kines hotar dem, men blir dödad. Läkaren, Pavel, lämnar gruppen för att försöka ta sig till ett laboratorium och hitta ett botemedel. Alla utom Anya är ute på isen när båten plötsligt brinner, helt övertänd. I skogen ser man ett helt gäng i uniform. Som pratar kinesiska.[/spoiler]



TV Time har serien 9,42 i genomsnitt.
IMDb har serien 7,3 i genomsnitt (beräknat på 7 662 betyg).
Jag ger den 3,5.
Serien är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar