onsdag 13 januari 2021

"Sonja och Maggan firar jul" av Åsa Hellberg

Författare: Åsa Hellberg
Titel: Sonja och Maggan firar jul
Genre: Feelgood
Antal sidor: 120
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Sonja 5
Förlag: Bonnier Bookery
Utgivningsår: (original) 2019 (min) 2019
Format: E-bok
Källa: Storytel
Utläst: 17 december 2020




Första meningen: Maggan grät floder när Sonja kom in i rummet på rehabiliteringshemmet.

Baksidetext
Utspelar sig sex år innan livet vändes upp och ner för Sonjas tre väninnor - Rebecka, Maggan och Susanne - i och med Sonjas död. I denna fartfyllda feelgoodberättelse är Maggan är deppig och ligger på sjukhus med brutna ben efter en bilolycka. Sonja - som har bestämt sig för att göra något åt sitt testamente - har fullt upp med både julpyssel i Maggans hem i Farsta och förberedelser för sin sista vilja. Maggan kommer aldrig mer att kunna jobba som förskollärare och när Sonja är i ett julglittrigt Paris förstår hon vad Maggan ska få ärva. I den här förhistorien till succéromanerna om Sonja får vi äntligen veta hur det gick till.

Min kommentar
I somras hittade jag ju tre kortromaner som handlade om Sonja och hennes väninnor. Då tänkte jag att denna, Sonja och Maggan firar jul, skulle vara lämplig läsning till julen. Så fick det bli.

Jag lärde ju känna Sonja genom hennes väninnors ögon, i de där tre "riktiga" böckerna och det är intressant att få veta mer om henne, när hon lever. Vilket jag började göra redan i förra kortromanen. Hon blir inte direkt trevligare och hon är inte lätt att gilla. Faktum är att jag egentligen inte gillar någon av de här fyra kvinnorna. Inte bara i alla fall.

Det måste i alla fall vara fantastiskt att ha så nära och lojala vänner, men just de här hade förmodligen inte funkat alls för mig. Dock gillar jag deras relation. Hur de alltid finns där för varandra och tack vare sina olikheter så kompletterar de varandra. Själva konceptet tycker jag är jättebra, att de tre väninnorna får varsin bok med Sonja innan hon dör.

Sonja och Maggan firar jul är snabbläst, småputtrig och småtrevlig. För att ha en titeln som innehåller "firar jul" så är det anmärkningsvärt lite julfirande här.

Goodreads hade den 3,64 i genomsnitt (beräknat på 44 betyg).
Jag ger den 3,5.
Boken är
TråkigSpännande
FörutsägbarKlurig
LångsamTempofylld
OrdbajsigFåordig
MysigSuggestiv
MåbrabokTankeväckande
RörigGenomtänkt
SorgligRolig

Andra som bloggat om Sonja och Maggan firar jul: Bina's Books, Mysterierna och Villa Freja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar