måndag 11 januari 2021

TV-serie: Devs (2020)

Titel: Devs
Originaltitel: Devs
Genre: Science fiction
Skapad av: Alex Garland
TV-bolag: Hulu
Skådespelare: Sonoya Mizuno, Nick Offerman, Jin Ha, Alison Pill, Karl Glusman
Premiär: 2020-03-13
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 8
Avsnittslängd: ca 45 min
Såg den på HBO januari 2021





Handling
Den unga mjukvaruingenjören Lily Chan utreder den hemlighetsfulla utvecklingsavdelningen hos sin arbetsgivare Amaya: ett toppmodernt Silicon Valley-baserat teknikföretag, döpt efter grundarens döda dotter, vilka hon tror ligger bakom mordet på hennes pojkvän.

Min kommentar
Devs är en serie som jag har haft på min vill-se lista ganska länge nu. Jag har egentligen inte haft någon koll på vad den handlar om, utan det var namnet som lockade. Devs är ju utvecklare. Som jag. Och sambon. Serier om sådana står högt i kurs i det här hushållet. Nu handlar den väl egentligen inte om utvecklare, men på sätt och vis gör den det också. I efterhand upptäckte jag att den som skapat serien inte är någon mindre än samma man som gjorde Ex Machina. Och nej, det är ingen deckare. Trots att ett mord nämns i handlingen.

Det första avsnittet satt vi nog mest och undrade vad det egentligen handlade om. Det ger sig så småningom. Vi blev i alla fall, direkt, imponerade över hur snyggt allt var (förutom den groteska statyn av Amaya, den gav mig rysningar varje gång den var i bild) och hur otroligt påkostat det känns. Tekniken är också riktigt fräck. I övrigt är detta en typisk serie som jag blir trött i hjärnan av, det är många teorier att hänga med i. Det är många sanningar och en del tankevurpor (inte logiska, utan från Forest, grundaren av företaget Amaya).

Nästan alla i serien verkar ha ett Gudskomplex att tampas med. Forest besatthet är otäck och jag ger inte ett vitten för hans teori. Världen är inte deterministisk. Jag tror benhårt på människans fria vilja. En hel del läskiga dörrar öppnas, kan man säga. I alla fall om man funderar för mycket. Det här är typiskt sådant som jag kan gå och fundera över. Personligen så hade jag förstört den här... apparaten.

Slutet vet jag inte riktigt vad jag tycker om, förutom att det ger mig huvudvärk. Så jag antar att det är bra. Det är i alla fall perfekt för en mini-serie. Jag hoppas innerligt att det inte görs fler säsonger.

Vi såg Devs i vad som nästan måste betraktas som rekordfart. Det blev två avsnitt varje gång. Mindblowing är ett bra ord i sammanhanget. Öppna ditt sinne och tänk "Tänk om...".



TV Time har serien 9,18 i genomsnitt.
IMDb har serien 7,7 i genomsnitt (beräknat på 26 011 betyg).
Jag ger den 4,5.
Serien är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar