måndag 18 januari 2021

Film: Mulan (2020)

Titel: Mulan
Originaltitel: Mulan
Genre: Äventyr
Regissör: Niki Caro
Manus: Rick Jaffa, Amanda Silver, Lauren Hynek, Elizabeth Martin
Skådespelare: Yifei Liu, Donnie Yen, Yoson An, Jet Li, Li Gong
Utgivningsår: 2020
Produktionsland: USA
Längd: 115 min
Serie: -
Såg den på Disney+ 27 december 2020




Handling
När Kinas kejsare skickar ut en order att en man från varje familj måste tjänstgöra i den kejserliga armén för att bekämpa ett anfall som hotar Kina, tar Hua Mulan, den äldsta dottern till en stor krigare, sin åldrande fars plats. Utklädd till man under namnet Hua Jun blir hon prövad till det yttersta.

Min kommentar
Jag har inte sett någon annan version av Mulan, men jag har ju så klart hört talas om den gamla versionen och att den bygger på en kinesisk dikt. Huruvida dikten bygger på verkligheten är tydligen oklart. När jag läser om den "riktiga" Mulan så förstår jag i alla fall ganska snabbt att den här filmen inte har speciellt många likheter med den.

Jag kan ju direkt bara säga att jag har så oerhört svårt för det där springandet uppför lodräta väggar och liknande. Så har vi liksom det avklarat. För det förekommer här, tyvärr. Annars gillar jag det här med chi, som hur tydligt som helst är en version av The Force. Eller tvärtom då egentligen. Däremot så tycker jag det är väldigt trist att Mulan tydligen är magiker och litar på den, i stället för talang och hårt arbete.

Om man skalar bort en hel del distraktioner så kan man hitta ett budskap, som de har gjort sitt bästa för att dölja bakom "fräcka" scener. Och den där magin då. Jag gillar i alla fall det budskapet, men det kanske borde ha framgått lite tydligare. När filmen är skut så kan jag inte låta bli att fundera lite över varför det skulle vara bättre att slåss för en diktator som trycker ner sitt folk och inte låter kvinnor vara vad de vill. I stället för att slåss för en uppstickare som uppenbarligen inte har något emot kvinnor som slåss. Det är lite oklart där och kanske hade de bara otur när de tänkte.

Det finns många snygga scener här och faktiskt även lite subtil humor. Bra där! Däremot så är jag rejält less på att det måste pratas engelska. Visserligen utan den där löjliga brytningen som är så vanlig, men ändå. Funderar på om jag kanske borde se den gamla versionen av Mulan, som sägs vara mycket bättre och mycket mer sann mot dikten.



Letterboxd hade den 2,4 i genomsnitt (beräknat på 74 887 betyg).
IMDb hade den 5,6 i genomsnitt (beräknat på 95 616 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar