måndag 10 augusti 2020

TV-serie: The Big Bang Theory #2 (2008)

Titel: The Big Bang Theory
Originaltitel: The Big Bang Theory
Genre: Komedi
Skapad av: Chuck Lorre, Bill Prady
TV-bolag: Hulu
Skådespelare: Jim Parsons, Johnny Galecki, Kaley Cuoco, Simon Helberg, Kunal Nayyar
Premiär: 2008-09-22
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 23
Avsnittslängd: ca 25 min
Såg den på Netflix maj-juli 2020





Handling
Serien där vetenskap blir komedi är tillbaka! På jobbet erövrar fysikerna Leonard och Sheldon universum tillsammans med sina nördpolare. På hemmaplan är de desto klumpigare, även om de gör erövringar där med. Det här är nämligen säsongen då Leonard och - tro det eller ej - Sheldon, hittar varsin tjej. Howard lyckas köra ner Mars Rovern i ett dike. Raj uppvaktar en robot, den attraktiva granntjejen Penny får upp ögonen för Age of Conan och supersmarta, über-självsäkra Leslie Winkler reducerar män till viljelösa amöbor.

Min kommentar
Det var ju evigheter nu sedan jag såg första säsongen av The Big Bang Theory och vi kan väl bara säga att det beror inte på mig att det har tagit så lång tid att se den andra. Lyckligtvis kom jag på att föreslå den när sambon och jag, som båda jobbar hemifrån nu och har gjort så sedan i mars, behövde något kort att se när vi åt lunch. Jag vet min själ inte vad som återstår att säga om den här fantastiska serien. Jag tycker själv att jag formulerade mina tankar väldigt bra när jag skrev om första säsongen så jag återvinner minsann det inlägget. Nästan i sin helhet.

För några år sedan (det måste ha varit under första säsongen) så ramlade jag ideligen in på avsnitt av Big Bang Theory och bytte snabbt kanal. Jag tyckte inte alls det var roligt. Men plötsligt hände det något och jag insåg att det här var nog något för mig. Förra året inköptes boxen med de sex första säsongerna.

Jag vet egentligen inte om det finns något kvar att säga om den här serien, som inte har blivit sagt. Men jag älskar den verkligen och jag kan överhuvudtaget inte förstå varför jag inte fastnade för den direkt. Det här är bland det roligaste jag har sett, det passar min nördhumor perfekt.

Min absoluta favorit, helt utan konkurrens, är Sheldon. Serien hade varit noll och intet utan honom. Jag kan fullständigt relatera till Sheldon och hans oförmåga att interagera med andra människor. Med den skillnaden att han säger vad jag bara tänker. Nästan alla roliga scener är med Sheldon och hans tvångsmässiga beteende. Han är helt enkelt obetalbar.

Som klar tvåa kommer Leonard, han är också en riktigt kul kille, men på ett helt annat sätt än Sheldon. Leonard vet att han inte är bra på relationer och det gör ju att det uppstår en del humor. Howard är bara äcklig och jag vill helst inte se honom alls. Penny ser jag som väldigt trovärdig när hon umgås med de här nördarna, det kan sannerligen inte vara lätt. Kemin mellan dem allihop är fantastisk och tajmingen perfekt. Alla härliga referenser till alla dessa rymdfilmer/-serier gör mig lycklig i hela kroppen.

Det hade lätt kunnat bli plumpt och lite pinsamt, men allt görs med stor värme. Och stor humor. Det är också lite oklart vem man egentligen driver med; nördarna eller de "vanliga". Nördarna (där jag faktiskt anser mig höra hemma) är en förbisedd och marginaliserad grupp när det gäller TV-serier, i alla fall när det gäller intelligenta sådana (TV-serier alltså). Ibland skrattar jag så jag kiknar.

Jag hittar tyvärr inte en enda trailer för andra säsongen.

TV Time har serien 8,1 i genomsnitt.
IMDb har serien 8,1 i genomsnitt (beräknat på 696 081 betyg).
Jag ger den 5,0.
Serien är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar