tisdag 11 augusti 2020

Tisdagstrion: Favoritplatser (miljöer) i böcker

Tisdag igen. Då är det som vanligt dags för Tisdagstrion som sköts av Ugglan & Boken.

Veckans tema: Favoritplatser (miljöer) i böcker.

Det finns ganska många miljöer som jag gillar i böcker och det är svårt att bara välja tre. Dessa blev det till slut.

1. Göteborg(strakten) i böcker lockar alltid. Som "utvandrad" göteborgare kan jag inte låta bli att spä på hemlängtan.

2. Ödsliga och karga öar (vilket i sig även det finns i Göteborgstrakten) är en väldigt tacksam miljö för spännande böcker.

3. Rymden är också den ödslig och karg, får man väl nästan säga och även den är en favorit.

26 kommentarer:

  1. håller med, göteborgskt är bäst ❤️

    SvaraRadera
  2. Rymden är nog den enda här som jag inte är så lockad av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det som är så mysigt att läsa om den 🙂

      Radera
  3. Vore fantastiskt att få besöka rymden, fast jag vet att det aldrig kommer att ske.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte om jag egentligen vill besöka den i verkligheten. Det duger bra med böcker och film för mig.

      Radera
  4. Just miljöer som man inte kan komma till i verkligheten, som rymden, är väldigt spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just rymden känner jag nog gör sig bäst i bok- eller filmform.

      Radera
  5. Rymden tycker jag är jätteläskig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men det är ju det som är så bra 🙂

      Radera
  6. De ödsliga och karga miljöerna håller jag verkligen med dig om!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår inte varför det lockar så.

      Radera
  7. Karga och ödsliga miljöer är det onekligen något speciellt med!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är mysigt att besöka de platserna, i alla fall i en bok 🙂

      Radera
  8. Göteborg är en trevlig stad, så klart det är en fin miljö.

    SvaraRadera
  9. ödsliga och karga miljöer är spännande. men rymden...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men rymden är ju också ödslig och karg... 🙂

      Radera
  10. Visst är det märkligt att man lockas av det karga och ödsliga i litteraturen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och jag gillar det även i verkligheten.

      Radera
  11. Bra trio med plats för många historier.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gärna väldigt många historier 🙂

      Radera
  12. Oj rymden, det skulle jag nog inte välja som favoritmiljö, men jag har i i och för sig läst några riktigt bra böcker som utspelar sig i rymden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rymden lockar alltid mig, men bara i böcker och filmer. Jag skulle inte vilja se den med egna ögon...

      Radera
  13. Håller med dig vad gäller öar och rymden. Göteborg är en vit fläck på kartan för mig, såna är förstås också spännande... som om rymden var så välkänd för mig. Hmm, nu blev det konstigt igen. :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja 🙂 Eller nej. Rymden har man (jag) läst och sett så mycket av att det känns som att man kan det.

      Radera