onsdag 12 augusti 2020

"Äta kakan och ha den kvar" av Kristin Emilsson

Författare: Kristin Emilsson
Titel: Äta kakan och ha den kvar
Genre: Feelgood
Antal sidor: 442
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Amanda Berger 1
Förlag: Lind & Co
Utgivningsår: (original) 2014 (min) 2014
Format: Pocket
Källa: Bokhyllan
Utläst: 18 juli 2020




Första meningen: Ska det verkligen vara så här? tänkte hon när hon kände hur tuggummihyllan och kvällstidningarna långsamt kröp närmare och gjorde det allt svårare att andas.

Baksidetext
Amanda Berger lever ett tryggt och tillrättalagt liv tillsammans med sin man och deras två tonårsdöttrar i en Stockholmsförort där ytan är allt, och där det är viktigare att vara lyckad än lycklig.

När hon blir uppsagd från sitt jobb håller hon det hemligt för sin omgivning och börjar istället trassla in sig i lögner. Lögnerna växer och snart finner sig Amanda leva ett fullskaligt dubbelliv. På helgerna är hon den ansvarsfulla tvåbarnsmodern i villan i Bromma. I veckorna är hon den ensamstående flygvärdinnan i innerstan, som jobbar extra i en second hand-butik, får nya vänner och skaffar sig en yngre älskare.

Allt rullar på och Amanda trivs med sin nya tillvaro, ända tills den dag hon upptäcker att hon inte är den enda som ljuger.

Min kommentar
Jag fick en hel hög böcker när jag var på ett feelgoodmingel under Bokmässan 2016. De flesta har av någon anledning inte blivit lästa än, jag väljer att tro att det beror på att de inte har fått plats i hyllan utan att de har legat i en rörig hög på ett helt annat ställe. Det har inte gått att se vilka som har legat där och det har varit svårt att hitta om man letade efter någon specifik bok. Nu har de blivit befordrade till hyllorna och vips så lockas jag av dem. Så mycket att jag till och med valde att läsa en av dem, Äta kakan och ha den kvar. Vad jag skulle förvänta mig kunde jag inte ens gissa, men det här blev bra. Riktigt bra.

Det är väldigt bra beskrivningar av både karaktärer och miljö. Skillnaden mellan de båda världarna framkommer med all önskvärd tydlighet. Vännerna som Amanda får på sitt nya "hemma" är kanske inte alltid lätta att tycka om, men de är intressanta och lätta att känna igen. Och känna med. Amandas familj är otrevlig och sällsamt curlad. Jag hade också behövt komma ifrån dem. Alla skulle vi nog lite till mans kunna tänka oss att fly till en annan bostad, ensam, för att komma ifrån vardagen och få lite andra perspektiv. Framför allt de som blir kvar i det gamla "hemma", för att förstå hur bra de har det. Sättet Amanda gör det på är däremot bara fel. Familjen Bergers så kallade vänner ger jag inte mycket för. Jag vet precis i vilken värld jag själv skulle föredra att bo.

Äta kakan och ha den kvar (för övrigt en väldigt passande titel) är inte någon speciellt realistisk berättelse, den är ordentligt tillskruvad, men det bryr jag mig inte om. Det är underhållande, charmigt och hjärtevärmande. Minus lögnerna då. Och jag kan inte förstå hur man kan leva med eller gå vidare efter lögner av den här magnituden. Boken är i alla fall så uppenbart påhittad att det det faktiskt blir en mysig historia av det. Kristin Emilsson får ihop allt på ett föredömligt sätt.

Jag känner mig dock lite ambivalent. Jag avskyr det som Amanda gör, men det är en riktigt bra historia. Det lägre betyget beror förmodligen på att jag inte helt kan bortse från hur fel jag tycker att det som händer är. Nu känner jag mig i alla fall sugen på att fortsätta läsa om Amanda, för det finns ju så klart en fortsättning.

Goodreads hade den 3,37 i genomsnitt (beräknat på 1 199 betyg).
Jag ger den 3,5.
Boken är
TråkigSpännande
FörutsägbarKlurig
LångsamTempofylld
OrdbajsigFåordig
MysigSuggestiv
MåbrabokTankeväckande
RörigGenomtänkt
SorgligRolig

Andra som bloggat om Äta kakan och ha den kvar: Lottens bokblogg, Stories from the city och hyllan.

2 kommentarer:

  1. Påminner om vad jag minns från boken ;-) Hur man kan gå vidare är för mig obegripligt. Sen fascinerande att man kan bygga en mysig historia så fylld av lögner...

    SvaraRadera
    Svar
    1. En märklig bok på det viset. Den är väldigt bra, men det som händer är inte bra. Ändå blir det mysigt av det.

      Radera