måndag 10 augusti 2020

Film: Maze runner: The scorch trials (2015)

Titel: Maze runner: The scorch trials
Originaltitel: Maze runner: The scorch trials
Genre: Science fiction
Regissör: Wes Ball
Manus: TS Nowlin, James Dashner (bok)
Skådespelare: Dylan O'Brien, Kaya Scodelario, Thomas Brodie-Sangster, Ki Hong Lee, Rosa Salazar
Utgivningsår: 2015
Produktionsland: USA
Längd: 131 min
Serie: -
Såg den på TiVo 12 juli 2020





Handling
Efter flykten från labyrinten trodde Thomas att han och de andra skulle få sina liv tillbaka. Men ingen av dem visste vilken sorts liv som väntade dem. Nu vet de. En bränd jord, förstörd av klimatförändringar och sjukdom. En värld som härskas av kaos. Flykten är långt ifrån över.

Min kommentar
Förra våren såg jag första delen av Maze runner (efter att ha läst boken) och jag tyckte den var oväntat bra. Andra delen har jag haft inspelad på TiVo-boxen i vad som känns som evigheter och jag har inte riktigt vågat se den. Boken som den här filmen bygger på har jag inte läst.

The scorch trials börjar där Maze runner slutade. Jag kom tillbaka till den här världen förvånansvärt fort och det fanns ju egentligen inte speciellt mycket att komma ihåg från första filmen. Här räcker det definitivt med huvuddragen. Tyvärr så tappar den mig ganska snabbt. Min reaktion blir "Åh nej, zombiesar!". Jag är så sjukt irriterad på att alla smittor på film (och i böcker) tydligen genererar zombies. Dessa var dessutom rejält usla figurer. Är det så i boken också?

Manuset känns inte genomtänkt, det finns liksom ingen substans. Däremot finns det mängder av logiska hål och luckor. Händelser och kriser staplas på varandra utan reflektion. Ofta känns det som den där typen av spel där man först måste gå dit, hitta den där grejen, sedan prata med den där personen. Karaktärerna och känslan för dem blir lidande i allt detta. Kanske är det det som gör att deras agerande ibland känns som taget ur luften.

Det som jag gillade mest med första filmen, det ovissa, själva mysteriet, är helt borta här. Allt blir övertydligt. The scorch trials är ändå underhållande, om man inte har för höga krav, och faktiskt ganska snygg. Den har definitivt sina stunder. Problemet är att den försöker för mycket, för stort.



Letterboxd hade den 2,8 i genomsnitt (beräknat på 92 223 betyg).
IMDb hade den 6,3 i genomsnitt (beräknat på 214 733 betyg).
Jag ger den 3,0.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar