lördag 8 augusti 2020

"Sonja och Rebecka" av Åsa Hellberg

Författare: Åsa Hellberg
Titel: Sonja och Rebecka
Genre: Feelgood
Antal sidor: 123
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Sonja 4
Förlag: Bonnier Bookery
Utgivningsår: (original) 2019 (min) 2019
Format: E-bok
Källa: Storytel
Utläst: 14 juli 2020




Första meningen: Fönstren stod på vid gavel.

Baksidetext
Vi träffar Sonja, tillsammans med Rebecka, Maggan och Susanne, 6 år innan allas liv vändes upp och ned. Sonja har bestämt sig för att göra något åt sitt testamente och i den här förhistorien till succéromanerna om Sonja får vi äntligen veta hur det gick till. Det hela startade med att Sonja och Rebecka tillbringade en vecka på Mallorca.

Min kommentar
Jag har läst alla de tre tidigare böckerna om Sonja och verkligen uppskattat att läsa om kvinnor i 50-årsåldern. Det är sannerligen inte det vanligaste. Av en ren tillfällighet upptäckte jag att det fanns kortromaner också, bland annat Sonja och Rebecka, på Storytel. När jag behövde en bok som fanns där, som e-bok, för att det var dags för en utflykt tillsammans med min Storytel Reader, så föll valet på den.

Det är kul att få lära känna Sonja (som ju har varit död i de andra böckerna) genom hennes egna tankar och handlingar, inte bara genom hennes väninnors ögon. Som en levande människa. Tyvärr så blir hon inte mer sympatisk i livet än vad jag har fått för uppfattning och jag gillar henne egentligen inte. Hon är alldeles för dominant, tar nästan över och vill gärna bestämma hur hennes väninnor ska leva sina liv. Vilket ju stämmer bra med resten av serien. I den här boken får vi också veta lite mer om Rebecka, hur hon hade det innan Sonja dog. Just Rebecka är nog den jag har lättast att relatera till, jag har nog mest gemensamt med henne. Även om vi inte alls är speciellt lika.

Ingen av de här kvinnorna är egentligen lätt att tycka om. Jag blir arg på dem, irriterar mig på dem, men samtidigt så gläds jag med dem och skrattar med dem. Alla har de sina fel och brister och det är förmodligen därför jag gillar dem. Trots allt. Det känns lite som att de är mina vänner, men jag föredrar nog att bara läsa om dem. Inte att umgås i verkligheten.

Sonja och Rebecka är en trevlig och underhållande liten bagatell. Precis perfekt en dag i solen. Nu ser jag fram emot att läsa om Sonja och Maggan som firar jul (till jul så klart) och sedan den som släpps nu i augusti, om en sommar med Sonja och Susanne, men den får nog vänta till nästa sommar.

Goodreads hade den 3,91 i genomsnitt (beräknat på 22 betyg).
Jag ger den 3,5.
Boken är
TråkigSpännande
FörutsägbarKlurig
LångsamTempofylld
OrdbajsigFåordig
MysigSuggestiv
MåbrabokTankeväckande
RörigGenomtänkt
SorgligRolig

Andra som bloggat om Sonja och Rebecka: Romance på svenska och Mias bokhörna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar