tisdag 18 augusti 2020

Tisdagstrion : Jorden runt

Tisdag igen. Då är det som vanligt dags för Tisdagstrion som sköts av Ugglan & Boken.

Veckans tema: Jorden runt.

Det här blir ju lite jobbigt om man tolkar det som jag har gjort. Vi har ju redan rest i Norden, Europa, USA och Asien och jag vill ju inte hela tiden tjata om samma böcker. Vad blir då kvar om man plockar bort allt det där?

1. Deon Meyer har skrivit mängder av böcker som utspelar sig i Sydafrika. Den bästa av de jag har läst är Devils peak.

2. Kelly Rimmer är från Australien och hon har skrivit En mors bekännelse. En bok som tog andan ur mig.

3. Metro 2033 av Dmitrij Gluchovskij utspelar sig i Moskvas tunnelbana efter att världen har förstörts av kärnvapen.

26 kommentarer:

  1. Jag skulle gärna läsa något mer från Sydafrika! Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  2. Alla tre är okända för mig så tack för tipsen!

    SvaraRadera
  3. Devils Peak är den enda jag läst. Tack för tips om de andra!

    SvaraRadera
  4. tack för intressanta tips, inte läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra böcker alla tre, på helt olika sätt.

      Radera
  5. Svar
    1. Jag har läst fortsättningen också, den var inte riktigt lika bra, men jag ska väl ge mig på den tredje boken så småningom ändå.

      Radera
  6. har läst något av Deon Myer som jag tyckte var väldigt bra. det fanns en nätkarta till också. Metro 2033 har jag gett bort som julklapp

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var längesedan jag läste Meyer nu så det kanske snart är dags igen.

      Radera
  7. Metro 2033 är jag lite nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade den, mycket, men så är jag ganska svag för ryska författare. Verkar det.

      Radera
  8. Tack för intressanta tips.

    SvaraRadera
  9. Och såklart har vi en samma :-D
    Recension på den kommer i morgon...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yay! Jag är så nyfiken på vad du tyckte.

      Radera
  10. Metro 33 har jag oläst i hyllan. Tack för tips om de andra två.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är lite svag för det ryska 🙂

      Radera
  11. Tre böcker som jag inte läst. Spännande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är väldigt olika så någon kanske passar 🙂

      Radera
  12. Metro-serien är en av mina favoriter. Dessutom kommer författaren ut med en till bok nu i november som heter Mess (fristående)! Längtar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev lite besviken på Metro 2034 så jag har inte bestämt mig för om jag ska läsa den tredje eller ej. Än.

      Radera
  13. Ja, den första Metro var den bästa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte om det beror på att det då kändes nytt och annorlunda. Tror att jag läste någonstans att den tredje var bättre än tvåan, men de är ju så sagolikt tjocka de här böckerna.

      Radera