måndag 17 augusti 2020

Film: The old guard (2020)

Titel: The old guard
Originaltitel: The old guard
Genre: Action
Regissör: Gina Prince-Bythewood
Manus: Greg Rucka, Leandro Fernandez
Skådespelare: Charlize Theron, KiKi Layne, Marwan Kenzari, Matthias Schoenaerts, Luca Marinelli
Utgivningsår: 2020
Produktionsland: USA
Längd: 125 min
Serie: -
Såg den på Netflix 17 juli 2020





Handling
Historien följer Andy, ledaren för en hemlig grupp odödliga legosoldater som beskyddat jorden i århundraden. När teamet rekryteras för att lösa ett nöduppdrag avslöjas deras speciella förmågor och det blir upp till Andy och Nile, det senaste tillskottet i gruppen, att skydda dem alla från de som till varje pris försöker tjäna pengar på deras förmågor.

Min kommentar
Definitionen av en idiot sägs vara någon som gör samma sak om och om igen och förväntar sig ett annat resultat (Einstein påstås ha sagt det) och något åt det hållet torde gälla om man gång efter annan ser en film som är Netflix original och förväntar sig att den är bra. Vi valde alltså att se The old guard, den senaste(?) Netflixfilmen. Så nu känner jag mig lite som en idiot. Till mitt försvar kan jag säga att jag i alla fall inte förväntade mig att den skulle vara bra.

Första felet med den här filmen, för mig, är att det är Charlize Theron som har huvudrollen. Hon är ingen stor skådis. Ett tecken på det är väl att hon i stort sett bara är med i filmer som hon själv producerar. Så även den här filmen. De andra skådespelarna gör sitt jobb, varken mer eller mindre. De har å andra sidan inte speciellt mycket att jobba med. Idén är intressant, men manuset är återigen uselt. Netflix verkar ha hur mycket pengar som helst att ödsla på scenografi och teknik, vilket inte alls hjälper om manuset inte håller.

Jag förväntar mig nog egentligen ingen trovärdighet, men ett uns förklaring och/eller logik vill jag nog gärna ha. Här finns ingetdera. Vad motiverar gruppen, till exempel? Dialogen är ofta riktigt dålig. Soundtracket de har valt förstärker bara töntigheten, sepciellt under actionscenerna. Boven känns inte trovärdig. Inte motivet heller. Vem vill liksom leva för evigt? Hur överbefolkad skulle inte världen bli om ingen dog? Karaktärerna engagerade mig inte ett dugg så dem brydde jag mig inte om alls. Två dagar efter att jag såg filmen minns jag nästan ingenting av den.

Filmens mittendel känns alldeles för lång, ja, hela filmen är för lång. Den här storyn håller inte för två timmar. Tyvärr kommer det ett upplägg för en fortsättning i slutet.

Även The old guard verkar vara en grafisk serie och de som gillar den kommer eventuellt att gilla även den här filmen. För mig funkar den inte alls. Det finns en del bra scener och det finns en dos humor, men det räcker inte på långa vägar.



Letterboxd hade den 3,1 i genomsnitt (beräknat på 35 766 betyg).
IMDb hade den 6,7 i genomsnitt (beräknat på 53 087 betyg).
Jag ger den 2,0.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar