onsdag 5 maj 2021

"Det nya livet" av Helena Dahlgren

Författare: Helena Dahlgren
Titel: Det nya livet
Genre: Drama
Antal sidor: 275
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Ellens val 1
Förlag: Lovereads
Utgivningsår: (original) 2021 (min) 2021
Format: E-bok
Källa: Storytel
Utläst: 11 april 2021




Första meningen: Första gången Ellen Jonsson skulle åka tåg höll hon på att bli kvar på perrongen.

Baksidetext
Året är 1915 och Ellen har just klivit av tåget i Ljungsala, en universitetsstad i södra Sverige. Hon har rest dit för att träffa sin syster, men blir snart indragen i stadens alla lockelser. Vänskap och kärlek uppenbarar sig och för första gången känner Ellen att möjligheterna är oändliga. Något väcks till liv i henne. Kanske kan även hon bli något? Men vägen mot drömmen visar sig bli svårare än hon först trott. I en värld där nytt och gammalt möts börjar kvinnor upptäcka nya vägar – i livet och i kärleken. Men inget kommer utan svårigheter.

Min kommentar
Aprils bok i Feelgood-Kollektivet var Det nya livet, första delen i Ellens val. Även om jag kanske inte alltid är med och diskuterar efteråt så tycker jag att detta är ett utmärkt sätt att läsa böcker som jag kanske aldrig annars hade tittat på. Det här är det första jag läser av Helena Dahlgren, en författare som har funnits på min nyfiken-på lista väldigt länge. På något sätt är det inte alls den här genren som jag förknippar med henne. Romance, som detta tydligen ska vara, är inte alltid min grej (nästan aldrig, faktiskt). Dock så kan historisk romance ha lite bättre förutsättningar. Jag hoppades alltså på mer fokus på historia än kärlek.

Ellen framstår, till att börja med, som en rekorderlig (ja, faktiskt det bästa ord jag kan hitta) ung kvinna. Till och med nästan lite tråkig. Missförstå mig rätt. Jag har inget alls emot att läsa om den här väldigt trovärdiga personligheten, faktum är att jag nästan föredrar det. Jag känner mig nära henne, kanske främst tack vare hennes kärlek till böcker och jag har inga som helst problem att relatera till hennes glädje när hon presenteras för Skymningsklubben. Det är en speciell känsla att umgås med likasinnade. En känsla som jag, på riktigt, saknar nu. I alla fall, Ellen får betydligt fler sidor efter ett tag i den stora staden.

Kärleken tar inte speciellt mycket plats här och det är definitivt inte den som är i fokus. Tack och lov. Det är mer en historia om kvinnors levnadsvillkor i början av 1900-talet. Jag uppskattar verkligen att läsa om kvinnor som stöttar varandra och framför allt så gillar jag att de inte är perfekta. Trots att de slåss för kvinnors rätt till högre studier så kan somliga inte riktigt acceptera alla val. För mig blir det mer nyanserat och trovärdigt på det här sättet, när allt liksom inte är rosaskimrande.

Allt börjar ju med att Ellen åker till staden för att leta efter sin syster Isa, som inte har hörts av på ett bra tag. Efter ett tag går det mer över till sökandet efter sig själv. En bit in i boken så kommer det några kapitel ur Isas perspektiv. Egentligen gillar jag hennes röst mer, den känns inte lika präktig, och så ger den ett inslag av spänning. Då menar jag i betydelsen "Vad har hänt? Hur ska det gå?".

Trots att ämnet inte på något sätt är enkelt eller lättsamt så är det precis det boken är. Jag känner mig aldrig mästrad eller skriven på näsan så jag tycker att det här funkar alldeles utmärkt. Om jag ska klaga på något så är jag ytterst tveksam till om vissa uttryck verkligen användes 1915, som till exempel "det sket sig" och rödstrumpa, men det är ju bara petitesser. Egentligen.

Det nya livet är en lättläst, lättsam och mycket charmig historia. Jag är ganska säker på att jag kommer att läsa andra delen. Om inte annat så för att få veta hur det går för Isa.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Goodreads hade den 3,61 i genomsnitt (beräknat på 72 betyg).
Jag ger den 4,0.
Boken är
TråkigSpännandeFörutsägbar
BladvändareKlurigLäskig
LångsamTempofylldIntetsägande
OrdbajsigFåordigNagelbitare
MysigSorglig
MåbrabokTankeväckandeRolig
RörigGenomtänktMörk

Andra som bloggat om Det nya livet: Bokdivisionen, enligt O och Feministbiblioteket.

6 kommentarer:

  1. Den här ligger på min läslista, och nu blev jag ännu mer övertygad att välja den nästa gång det behövs feelgood

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade den, trots romantiken, men det var så lite att det bara blev en krydda 🙂

      Radera
  2. Är lite nyfiken på den här! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tar bara några timmar att läsa den så prova!

      Radera
  3. Jag har varit lite osäker på den här boken/serien men känner att det inte alls är omöjligt att jag läser eller lyssnar på den framöver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den går riktigt snabbt att läsa och inte bara för att den har få sidor. Trots lite elände så var det mysigt att vara i den världen.

      Radera