måndag 31 maj 2021

TV-serie: The Blacklist #3 (2015)

Titel: The Blacklist
Originaltitel: The Blacklist
Genre: Crime
Skapad av: Jon Bokenkamp
TV-bolag: NBC
Skådespelare: James Spader, Megan Boone, Diego Klattenhof, Ryan Eggold, Aram Mojtabai
Premiär: 2015-10-01
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 23
Avsnittslängd: ca 45 min
Såg den på Netflix april-maj 2021





Handling
Liz och Reddington är på flykt och försöker komma undan myndigheterna och samtidigt rentvå Liz, efter händelserna i andra säsongen. De jagas även av Kabalan, som absolut inte vill att Red och Liz ska lyckas.

Min kommentar
Vi gjorde ju misstaget att se andra säsongen av The Blacklist direkt efter att vi hade sett första. Jag vet fortfarande inte om den andra är så mycket sämre som jag upplevde det, eller om det bara blev för mycket med två säsonger efter varandra. Nu har det gått nästan två år och minsann, det här är så otroligt bra.

Nästan allt jag hade invändningar mot i säsong två är åtgärdat. Red är tillbaka. Ressler är tillbaka. Aram är tillbaka. Tyvärr gäller det även Tom. Hela hans tråd har pågått alldeles för länge och det verkar inte som att vi blir av med honom i brådrasket. Liz har fått mindre fokus, eller egentligen är det nog så att fokuset är tillbaka på hennes jobb. Inte hennes velande. Däremot så blir hon dummare och dummare. I första säsongen kändes hon nästan som Homeland-Carrie. Nu är hon bara korkad och naiv. Tycker inte alls att det stämmer med intrycket jag fick när vi började titta. Vad hände? Med allt hon har gått igenom så borde det ju nästan vara tvärtom.

Andra hälften av säsongen är vansinnigt spännande och man vill nästan sträcktitta. Tempot är skyhögt. Förutom bottennappet med avsnittet där Red hallucinerar. Jag har så svårt för den typen av avsnitt. Något som borde ha varit en twist presenteras också längs vägen. Tyvärr var det så solklart att det inte var någon överraskning alls.

James Spader är i en klass för sig. Han verkligen är Reddington. Av någon anledning, oklart exakt vad, så gillar jag inte honom lika mycket som jag gjorde i början. Jag tror att det kan bero på att det blir lite för mycket. Han är helt enkelt för mycket Reddington. Dock kan jag inte låta bli att le åt hans finurlighet och beundra hans organisationsförmåga, som är något utöver det vanliga. Favoriterna är Aram, datornörden så klart, och Ressler, den fyrkantige agenten. Båda två har större roller den här säsongen, vilket är glädjande för mig. Navabi har blivit lite bättre, men hon känns fortfarande lite onödig. Hon tillför ingenting.

Jag vet inte hur länge det kommer att dröja nu innan vi ger oss på fjärde säsongen av The Blacklist, men förmodligen kommer det inte att dröja lika länge. Jag känner mig definitivt mer taggad efter detta. Och fortfarande är det så att allt hänger ihop. Kanske förstår man inte sammanhanget på en gång, men det kommer. Det är egentligen det enda man kan vara helt säker på.

Säsongsavslutning: [spoiler]Det visar sig att Liz inte alls är död utan att hon med hjälp av Kaplan har flytt från Red, till Kuba. Tom lyckas också komma undan Red tillsammans med dottern Agnes och de återförenas på Kuba. Alexander Kirk jagar dem och kidnappar hela familjen. Han säger sig vara Liz pappa. Red får veta att Liz lever och med vems hjälp hon rymde. Även FBI-teamet får veta att Liz lever. Även Red reser till Kuba, för att hitta Liz, men väl där är huset övergivet och alla borta.[/spoiler]



TV Time har serien 9,34 i genomsnitt.
IMDb har serien 8,0 i genomsnitt (beräknat på 205 771 betyg).
Jag ger den 3,5.
Serien är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar