lördag 22 maj 2021

"Offer 2117" av Jussi Adler-Olsen

Författare: Jussi Adler-Olsen
Titel: Offer 2117
Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 511
Originalspråk: Danska
Originaltitel: Offer 2117
Översättare: Helena Hansson
Serie: Avdelning Q 8
Förlag: Albert Bonniers Förlag
Utgivningsår: (original) 2019 (min) 2019
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 3 maj 2021




Första meningen: En vecka innan Assads familj lämnade Sab Abar tog hans pappa med honom till lördagsmarknadens överväldigande myller av bodar med kikärter, granatäpplen, bulgur, kryddor i starka färger och kacklande höns som väntade på yxan.

Baksidetext
Det är höst. Avdelning Q skakas av nyheten om en nära kollegas död, samtidigt som de har fullt upp med utredningen om en tonårspojke som ringer anonyma hot. Mitt i detta väcker ett tidningsreportage om en båtflyktings tragiska död demoner från Assads förflutna liv. Plötsligt befinner sig han och teamet i centrum för en nervkittlande kamp mot klockan. Den ökände irakiske förbrytaren Ghaalib planerar en attack mitt i Europas hjärta, och det är bara Assad som kan stoppa katastrofen.

I över 10 år har Assad arbetat tillsammans med Carl Mørck och Rose på Köpenhamnspolisens cold case-avdelning. Men vet de egentligen vem han är? Under årens lopp har Assad överraskat med kunskaper i de mest oväntade ämnen, han talar en rad olika språk och kan oskadliggöra en fiende på ett ögonblick. Var kommer han ifrån? Vilka hemligheter bär han på? Det här är Assads historia.

Min kommentar
Serien om Avdelning Q har länge varit en av mina favoriter. Anledningen har varit de härligt udda karaktärerna och deras inbördes relationer. En av de som man inte har fått veta speciellt mycket om tidigare är Assad. Man har bara anat en mörk bakgrund, men han har varit väldigt hemlighetsfull. Jag vet att många med mig har undrat och funderat. I Offer 2117 skulle man tydligen få veta mer om honom. Så mycket visste jag. Det kan vara svårt att tro, med tanke på att boken har stått i hyllan i drygt ett år, men jag har varit väldigt nyfiken.

När jag börjar läsa så blir jag mest förvirrad. Där är Mona och barn och barnbarn. Är det här något jag borde känna till? I så fall har jag glömt alltihop. I alla fall så utspelar sig boken runt två år efter händelserna i Selfies. Som väl nästan får betraktas som Roses bok och detta ska då vara Assads. Kort sagt så är det egentligen inget i Assads bakgrund som överraskar mig. Det var mer eller mindre väntat. Kanske bara väldigt mycket extra allt.

Det är många historier och många berättare. Faktum är att det spretar åt alla håll och kanter. Tråden med Alexander känns onödig och jag funderar lite på om den är inspirerad av det som hände på en skola i Trollhättan. Å andra sidan, om inte den tråden varit med, vad skulle då Rose och Gordon ha gjort. Mitt största problem med boken är nog ändå att jag inte är intresserad av att följa en massa andra människor. Jag vill hänga med Carl, Assad, Rose och Gordon.

För mig blir Offer 2117 för ordrik. Då tänker jag specifikt på alla försök att beskriva för mig hur hemskt det är som har drabbat Assad. Med en väldigt massa ord. En väldigt massa gånger. Jag förstår att det är hemskt, utan att man upprepar det hela tiden. Det går ändå inte att beskriva i ord. Hur många man än använder. Det känns ändå bra att få veta hans bakgrund. Även om den är tung att läsa om. Jag är verkligen inte glad i att läsa om så utstuderad ondska.

Jag tycker att de här böckerna mer och mer har dragit sig mot det mörka, allvarliga och att de nästan har tappat sin härliga humor. Vilket gör att de också tappat sin speciella ton och säregenhet. Det finns vissa spår kvar, men böckerna blir alltmer lika andra böcker i genren. Sättet att berätta är inte heller likadant. Här finns ingen gåta, allt är klart som korvspad och man vet hur allt hänger ihop redan från start. Den snåriga och ovissa intrigen som jag är van vid och vill ha är puts väck. Allt detta sammantaget gör att det här blir en "vanlig" thriller och det finns det faktiskt andra som gör bättre.

Med tanke på hur Offer 2117 slutar så räknar jag med att det kommer ytterligare en del. Och jodå, i höst verkar den komma. Vilket gör att trenden med fortsättning på serier som jag tar med i min Finish That Series-utmaning håller i sig. Det verkar vara ett säkert sätt att få en ny del.

Avdelningen för olika funderingar:
Jag känner att jag bara måste ha med detta, men det ska ju egentligen inte drabba boken i sig. Offer 2117 är så skrämmande uselt korrekturläst. Det är många fel, men det som stör mig allra mest är att någon måste ha kört en sök och ersätt. Här finns otaliga kombinationer av ...lom, alltså kalom, stälom i stället för kalla honom, ställa honom och så vidare. Det höll på att göra mig tokig. Hur kan man släppa igenom ett sådant billigt fel?

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Goodreads hade den 3,98 i genomsnitt (beräknat på 6 337 betyg).
Jag ger den 3,5.
Boken är
TråkigSpännandeFörutsägbar
BladvändareKlurigLäskig
LångsamTempofylldIntetsägande
OrdbajsigFåordigNagelbitare
MysigSorglig
MåbrabokTankeväckandeRolig
RörigGenomtänktMörk

Andra som bloggat om Offer 2117: Bokstunder, Kulturnästet och Nilmas bokhylla.

2 kommentarer:

  1. En serie som jag tänker att jag borde läsa. Men det finns ju många man vill läsa :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag har ju en del av den sorten också 😁

      Radera