måndag 3 maj 2021

Film: Breaking surface (2020)

Titel: Breaking surface
Originaltitel: Breaking surface
Genre: Drama
Regissör: Joachim Hedén
Manus: Joachim Hedén
Skådespelare: Moa Gammel, Madeleine Martin, Trine Wiggen, Jitse Jonathan Buitnik, Irma Jenny Hallberg
Utgivningsår: 2020
Produktionsland: Sverige | Norge
Längd: 82 min
Serie: -
Såg den på SF Anytime 9 april 2021





Handling
De svensk/norska halvsystrarna Tuva och Ida ger sig ut för att göra sitt traditionsenliga vinterdyk i Nordnorge, men då händer det som inte får hända. Ett stenras får Tuva att fastna 30 meter under vattenytan och begraver all deras utrustning. Allt är borta och systrarna är avskurna från omvärlden. I en kamp för att rädda sin syster pressas Ida till det yttersta och när allt tycks förlorat är det mer som står på spel än bara överlevnad.

Min kommentar
Den här filmen har jag bevakat i vad som känns som evigheter, men den verkar aldrig släppas i Sverige. Mycket märkligt, eftersom det ju faktiskt är en svensk/norsk film och den har till och med fått två Guldbaggar. Däremot finns den att köpa som importfilm. Med tysk textning. Det är ju inte ett alternativ (och ja, jag behöver textning när det pratas svenska eftersom det ofta mumlas och gärna spelas bakgrundsmusik under dialogen). Den har funnits att hyra på SF Anytime ett bra tag, men jag är lite för snål för det, speciellt när vi har typ alla streamingtjänster som finns. Och plötsligt händer det... som påskpresent fick jag en kod för att se en film på SF Anytime. Det blev så klart Breaking surface.

Det här är nog egentligen mer ett relationsdrama än en thriller. Ett relationsdrama kombinerat med överlevnadsdrama. Under vatten. Det handlar mest om de här halvsystrarnas relation. Och deras mamma. Man förstår snabbt premisserna för deras relation, men jag tycker det saknas en del bakgrund. Som till exempel varför de har levt åtskilda. Det är dock egentligen inte viktigt.

Ibland är det väldigt intensivt, med starka och rent klaustrofobiska scener, som ger mig en lätt ångest. Ibland är det orealistiskt. Ibland är det bara förutsägbart. Ida beter sig ofta ganska dumt och fattar korkade beslut. Vilket i sig är realistiskt, för vem är rationell när man har panik. Hon verkar ju inte heller vara någon speciellt erfaren dykare. Jag förstår väl inte riktigt hur man kan ge sig till att dyka under de här förutsättningarna. Utan någon som håller koll från ytan. Kanske så det går till, vad vet jag. Det var ju så klart inte meningen att dyka så djupt, men ändå.

Utan att vara dykare själv så tycker jag att dykscenerna är bra. Vi bjuds dessutom på fantastiska vyer över Lofoten. Otroligt vackert. Nästan som en reklamfilm, dock inte för dykning. Skådespelarna känns trovärdiga, även om dialogen ibland känns lite krystad.

Breaking surface är en ganska tunn historia som nog hade kunnat vinna på mer gedigen bakgrund i stället för några scener som jag inte förstår meningen med. Slutet är... nja, men det här är ändå en klart sevärd film med mycket som är bra.



Letterboxd hade den 3,0 i genomsnitt (beräknat på 1 204 betyg).
IMDb hade den 6,2 i genomsnitt (beräknat på 2 740 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar