måndag 10 maj 2021

TV-serie: Modern family #11 (2019)

Titel: Modern family
Originaltitel: Modern family
Genre: Komedi
Skapad av: Steven Levitan, Christopher Lloyd
TV-bolag: ABC
Skådespelare: Julie Bowen, Ty Burrell, Jesse Tyler Ferguson, Eric Stonestreet, Ed O'Neill
Premiär: 2019-09-25
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 18
Avsnittslängd: ca 25 min
Såg den på Netflix februari-maj 2021





Handling
När säsongen börjar så befinner sig Alex på Antarktis för att forska. Hon känner sig väldigt ensam. Haley och Dylan försöker lära sig att vara föräldrar, vilket Claire och Phil gärna står till tjänst med att visa dem. De bor ju ändå tillsammans allihop. Luke bestämmer sig för att hoppa av college och i stället satsa på en app-idé. Vilket betyder att han inte flyttar ut. Det är mer eller mindre alltid kaos i Dunphy-hemmet. Och värre blir det. Cameron söker jobb i Missouri, hans drömjobb. Ska de behöva flytta ifrån resten av familjen?

Min kommentar
Jag vet inte exakt när jag började titta på Modern family, men det borde vara ungefär tio år sedan. Det här är en serie som (nästan) aldrig gjort mig besviken, utan har gett mig otaliga timmars underhållning. Den här elfte säsongen sägs vara den allra, allra sista.

Varje gång jag har sett en säsong så har det hänt att jag tänkt att jag skulle vilja tillhöra den här familjen. Det brukar dock alltid gå över. Sanningen är att de nog är bättre att titta på än hänga med i verkligheten. Förmodligen så hade jag blivit galen efter bara några dagar. Om ens så länge. Men de är så obegripligt söta, allihop, inte bara var för sig utan mot varandra och det är nog det som lockar. Att vara med dem när de är som bäst, liksom.

Elfte säsongen är kanske inte den allra bästa, men den är i nivå med de bästa. Tionde avsnittet är bland de roligaste och vansinnigt ironiskt. Hotellvärden, eller vad man nu ska kalla honom, är så otroligt brittisk. Vad som än händer så förblir han artig och hjälpsam. Han tappar aldrig fattningen. Och så dyker, bland annat, David Beckham upp i en liten roll, som sig själv.

Alex har blivit ännu mer otydlig, det känns lite märkligt för hon har ju nästan varit tongivande i de tidigare säsongerna. Däremot så fortsätter Haley att växa. Och överraska. Mitch och Cam är mina ohotade favoriter och det har de varit genom samtliga elva säsonger. För samtliga i serien gäller att de kan verka elaka, ibland till och med småsinta, men här finns så mycket kärlek och värme. De finns alltid där för varandra och de håller alltid ihop utåt.

Den här sista säsongen är riktigt bra och en värdig avslutning på Modern family. Jag såg att det verkar finnas ett dokumentärliknande avsnitt, A modern farewell, med intervjuer och tillbakablickar, men tyvärr så verkar inte det att gå att se i Sverige. Än. Jag känner mig i alla fall lite som familjen där i slutet, när de upprepade gånger säger hejdå till varandra, men av olika, oplanerade skäl kommer tillbaka. Tills man till slut inser att man måste släppa taget. Det känns bra att avsluta här, när man är på topp. Och så får vi se om det någon gång blir en tolfte säsong.



TV Time har serien 8,34 i genomsnitt.
IMDb har serien 8,4 i genomsnitt (beräknat på 366 051 betyg).
Jag ger den 4,5.
Serien är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar