måndag 17 maj 2021

TV-serie: Locke & Key #1 (2020)

Titel: Locke & Key
Originaltitel: Locke & Key
Genre: Fantasy
Skapad av: Meredith Averill, Aron Eli Coleite, Carlton Cuse, Joe Hill (grafisk roman)
TV-bolag: Netflix
Skådespelare: Connor Jessup, Emilia Jones, Jackson Robert Scott, Darby Stanchfield, Petrice Jones
Premiär: 2020-02-07
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 10
Avsnittslängd: ca 45 min
Såg den på Netflix april-maj 2021




Handling
Efter att deras pappa mördats under mystiska omständigheter, flyttar de tre Locke-syskonen och deras mamma till släkthemmet, Keyhouse, som de upptäcker är fullt av magiska nycklar som kan ha något att göra med pappans död. Medan barnen utforskar de olika nycklarna och deras unika krafter, vaknar en mystisk demon - som inte kommer låta något stoppa den från att stjäla nycklarna.

Min kommentar
Jag har ju i snart fyra decennier nu varit ett stort fan av Stephen King, vilket ju på ett naturligt sätt har spillt över lite på hans son Joe Hill. När jag såg att det gjorts en TV-serie av hans grafiska roman Locke & Key så var jag bara tvungen att se den. Det har tagit lite tid, för det här är något som jag får se på egen hand, men till slut så hamnade den äntligen överst.

Detta känns lite som en blandning av den mer familjevänliga Goonies och den mer skräckfokuserade The skeleton key. För det mesta tycker jag att det blir en hyfsat bra mix. Det blandas friskt mellan ren fantasy, som magiska världar, och vardagens små (och stora) problem. Jag tycker att inslaget av normal tonårsvardag till stora delar förstärker de onormala ingredienserna, på ett väldigt bra sätt.

Skådespeleriet är väl inte riktigt på topp, kan jag tycka. Ibland känns det som att de läser sina repliker innantill. Kemin och relationerna känns vid några tillfällen krystad, förutom när det gäller syskonen. Där är kemin perfekt. I sista avsnittet tyckte jag mig se en ung Stephen King, men det visade ju sig så klart vara Joe Hill. Som gör precis som sin far och dyker upp i sina egna filmatiseringar. Det är kul!

En av mina hang-ups när det gäller speciellt serier är när manusförfattarna tycker att de måste gå tillbaka och förklara saker och ting. Av princip så ogillar jag det. Tyvärr så händer det här. Nästan hela avsnitt 9 går åt till att förklara exakt vad som har hänt innan, vem som har gjort vad och liknande. Dessvärre kände de sig tydligen tvungna att förklara saker även i avsnitt 10. Jag är ganska säker på att jag inte var ensam om att förstå allt detta utan dessa förklaringar.

Locke & Key, serieromanen, utspelar sig tydligen i den fiktiva byn Lovecraft. Det gör inte TV-serien, som utspelar sig i Matheson. Jag tycker det är synd att de ändrade på det, det hade varit en härlig blinkning. Detta är i alla fall en spännande och intressant serie, men tyvärr inte speciellt skrämmande. Andra säsongen är på gång och jag kommer förmodligen att se den.

Säsongsavslutning: [spoiler]Syskonen oskadliggöra demonen och lyckas kasta in Dodge genom Omega-dörren, med hjälp av sina kompisar, men det visar sig ju vara Ellie, inte Dodge. Dodge har förvandlat sig till Gabe, som lyckas vinna Kinsleys hjärta. Edna blev träffad av det där som flög in när de öppnade Omega-dörren så även hon är en demon nu.[/spoiler]



TV Time har serien 9,74 i genomsnitt.
IMDb har serien 7,4 i genomsnitt (beräknat på 44 458 betyg).
Jag ger den 3,5.
Serien är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar