måndag 31 maj 2021

Film: Let them all talk (2020)

Titel: Let them all talk
Originaltitel: Let them all talk
Genre: Drama
Regissör: Steven Soderbergh
Manus: Deborah Eisenberg
Skådespelare: Mery Streep, Dianne Wiest, Candice Bergen, Lucas Hedges, Gemma Chan
Utgivningsår: 2020
Produktionsland: USA
Längd: 113 min
Serie: -
Såg den på HBO 7 maj 2021





Handling
Alice Hughes är en berömd författare som ska ta emot ett pris i England. När Alice förklarar för sin agent att hon inte kan flyga dit får hon förslaget att ta ett kryssningsfartyg över Atlanten. Hon går med på förslaget på ett villkor: hon får ta med sig två vänner från universitetet, som hon inte träffat på flera decennier och brorsonen Tyler. Ombord på fartyget får de chansen att uppdatera sig om varandras liv, samtidigt som Alice måste försöka få klart ett försenat bokmanus.

Min kommentar
Om någon frågade mig vilken kvinnlig skådespelare som är min favorit så skulle Meryl Streep hamna väldigt högt upp på den listan. Kanske överst. Att det var ett måste att se Let them all talk var självklart. Så fort jag såg att den fanns så la jag till den på listan, men den har fått vänta lite. Jag trodde ju att det var en komedi, eftersom det tydligen är det den är klassad som. Jag borde så klart ha blivit misstänksam. Steven Soderbergh och komedi går inte riktigt ihop. Och nej, det är ingen rolig film. I alla fall inte ha ha-rolig.

Meryl Streep är, precis som väntat, lysande. Ingen kan göra en självupptagen, bitsk kvinna som hon. Även Dianne West och Candice Bergen är fantastiska. Det är kul att se att äldre kvinnor fortfarande kan få jobb inom film. Och att de är precis lika fantastiska som de brukar vara.

Jag kan inte påstå att filmen är ett dugg rolig, men den är väldigt intressant. Karaktärernas inbördes relationer, deras agerande är fängslande. Det blir nästan lite dokumentärkänsla, ungefär som vanliga människors vanliga liv. Just det dokumentärliknande fick sin förklaring när jag skulle skriva ihop det här inlägget. Filmen sägs vara nästan helt improviserad, det fanns bara en outline, och den filmades under en ordinarie överfart New York-Southhampton, med verkliga passagerare ombord. Det märks faktiskt, ibland känns det som händer väldigt äkta.

Händer, förresten. Det händer egentligen ingenting. Ändå lyckas filmen överraska. Jag kan nog inte hitta någon som helst mening med den, men det är lite som att säga att våra liv inte har någon mening. Jag brukar alltid gilla Steven Soderbergh och det enda man kan vara säker på är att man inte vet vad man får. Bara att det är sevärt.

Det är väldigt synd att Let them all talk var beskriven som en komedi. Om jag hade vetat det jag vet nu så skulle jag ha sett den själv och skulle förmodligen ha fått större utbyte av den. Utan en uttråkad sambo som pratar sönder den. Jag vill förmodligen se den igen. Ensam.



Letterboxd hade den 3,3 i genomsnitt (beräknat på 18 553 betyg).
IMDb hade den 6,1 i genomsnitt (beräknat på 7 423 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar